Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Peter Stein, regi-legenden som vill återskapa istället för nytolka

Publicerat fredag 11 november 2016 kl 15.45
Peter Stein om Mozart, regi och nytolkningar
(2:28 min)
bild
1 av 3
Peter Stein Foto: David Richter
bild
2 av 3
Don Bartolo - Roman Ialcic; Greve Almaviva - Kostas Smoriginas (sittande); Don Basilio - Jakob Wistrand; Marcellina - Charlotta Larsson; Figaro - Igor Bakan; Susanna - Rebecca Nelsen; Grevinnan Almaviva - Evgeniya Sotnikova. Foto: Malin Arnesson
bild
3 av 3
Grevinnan Almaviva - Evgeniya Sotnikova; Greve Almaviva - Kostas Smoriginas; Susanna - Rebecca Nelsen. Foto: Malin Arnesson

Den tyska regissören Peter Stein är i Sverige och sätter upp Figaros bröllop på Malmö opera.

Peter Stein var ju en av de starka krafterna på Schaubühne i Berlin under 70 och 80-talen. Men på senare år har det blivit alltmer opera. I dag, snart 80 år gammal, tar han sig an da Pontes och Mozarts opera som han egentligen bestämt sig för att aldrig sätta upp.

Han säger att han tycker att musiken är underbar, men i många år tyckte han att det var för mycket spring i dörrar och människor som gömmer sig bakom stolar, för att operan skulle vara attraktiv att regissera.

- Men sen upptäckte jag en väldigt intressant mix av larviga komiska effekter och emotionell djupsinnighet i den, som övertygade mig alltmer, säger han.

Handlingen låter han ligga kvar i originalets 1780-tal. Kostymerna är trogna den tiden. Teatervärlden är full av nytolkningar och moderniseringar. Men Peter Stein tycker att en regissör i huvudsak ska vara en "återskapare", som han uttrycker det. Jobbet är att uppfylla upphovsmännens avsikter, inte stoppa in egna uppslag. Då försöker man göra sig till författare.

- Det skulle jag aldrig göra, om jag placerade Mozart på ena sidan och mig själv, Peter Stein med alla mina små ideer, på den andra skulle jag alltid förlora. Och alla regissörer som gör det förlorar. För de är inte genier som Mozart och da Ponte.

Han menar också att om skådespelarna bara är ett instrument i ett regikoncept, då blir de mest till marionettdockor. Jag vill ha trovärdiga skådespelare säger han.

På frågan om han är konservativ i teatersammanhang, svarar han:

- Om du kallar att ha respekt för författaren konservativ, i så fall - ja.

Tror du att andra uppfattar dig som konservativ?

- Haha. Det intresserar mig inte. Jag bryr mig inte om vad andra tycker om mig, absolut inte. säger Peter Stein.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".