Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
PRESIDENTVALET I USA

Pro-Trump tweets skapades av robotar

Publicerat torsdag 10 november 2016 kl 15.46
"Vi måste göra en analys av datan"
(2:22 min)
Twitter och Facebook var viktiga arenor för presidentkandidaterna under amerikanska presidentvalet.
Twitter och Facebook var viktiga arenor för presidentkandidaterna under amerikanska presidentvalet.

Sociala medier spelade en central roll i det amerikanska presidentvalet. Mätningar visar att Donald Trump engagerade flest användare, men en del av dem var programmerade bots.

Genom sociala medier kunde presidentkandidaterna kommunicera sina budskap och nå ut till väljare.

Och till skillnad från de traditionella mediernas opinionsmätningar visade mätningar av engagemanget på sociala medier att Trump skulle vinna valet.

Sophie Hedestad är marknadschef på IT-företaget Meltwater, som gjorde en mätning av engagemanget på sociala medier.

– Vi kollade på hashtags. Till exempel skrev man #VoteTrump, #MakeAmericaGreatAgain, olika hashtags som stöttade Trump och visade misstycke för Hillary. Och så gjorde vi vice versa för Hillary – vilka som stöttade henne och vilka som visade misstycke mot Donald Trump. Då kunde man fortfarande se att det var mycket, mycket, mycket mer stöd för Donald Trump.

Genom plattformar som Facebook och Twitter kunde de amerikanska väljarna engagera sig, sprida innehåll och ta del av nyheter om valet.

Och de traditionella medierna var inte sena med att plocka upp och rapportera om det som skedde i sociala medier. Kandidaternas utspel och tjafs sinsemellan hamnade i tidningar, tv-sändningar och på mediehusens webbplatser.

Det innebar en rejäl förstärkning av framförallt Donald Trumps kampanj, menar mediestrategen Brit Stakston.

– Det har påverkat otroligt mycket. De traditionella medierna har förstärkt det som har skett i de sociala medierna och faktiskt underskattat sin egen kraft att förstärka genom att man faktiskt konstant återberättade det. Det finns faktiskt sammanhang även i svenska medier där jag har undrat: Men varför återges den här tweeten av Trump?

Till skillnad från opinionsmätningarna som de traditionella medierna redovisade inför valdagen, kunde mätningar av sociala medier peka på att Donald Trump engagerat flest användare och därmed gick mot seger.

Det menar IT-företaget Meltwater, vars mätningar visar att Donald Trump stod för 70 procent av exponeringen på sociala medier. Det kan jämföras med Hillary Clintons 30 procent.

Men att engagemanget skulle visa vem som gick mot seger i presidentvalet är inte alls säkert. Hela 400 000 programmerade konton, så kallade bots, stod för omkring var femte valrelaterade tweet. Majoriteten av dem uttryckte stöd för Donald Trump, skriver Teknikmagasinet MIT technology review.

Därför måste en mer grundlig analys göras innan man kan dra slutsatsen att exponering i sociala medier leder till valseger, menar mediestrategen Brit Stakston.

– Jag tror att det är för tidigt att säga det. Vi behöver, innan vi lyfter upp de här siffrorna på det här sättet, faktiskt se om det är unika väljare med unika konton som har skickat de här budskapen. Det här är ju en del av den analys man behöver göra kring den typen av data.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".