Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Få invandare inom fransk teater

Publicerat måndag 14 november 2016 kl 14.00
Bristande mångfald inom fransk scenkonst
(6:31 min)
Arnaud Meunier teaterregissör vid la Comédie de Saint-Étienne. Foto: Naila Saleem
Arnaud Meunier teaterregissör vid la Comédie de Saint-Étienne. Foto: Naila Saleem Foto: Naila Saleem

För att komma åt den allt hårdare stämningen mot invandrare i Frankrike driver teaterregissören Arnaud Meunier ett projekt för öka andelen icke-vita skådespelare på scen.

- Vi har i vårt land unga icke-vita fransmän som vill vara konstnärer och de för med sig andra berättelser och perspektiv och ett annat sätt att se på vårt samhälle och det är mycket viktigt, säger Arnaud Meunier.

Han är teaterregissör och sedan 2011 leder han också arbetet på la Comédie de Saint Étienne som är en av Frankrikes tolv nationalteatrar. Kopplat till teatern finns också en teatarhögskola som utbildar skådespelare. I höstas skrev Arnaud Meunier en debattartikel i Le Monde där han påtalade bristen på mångfald inom scenkonsten och på fransk film. Han leder också sedan några år tillbaka ett projekt för att öka mångfalden bland studenterna.

- Annars kommer inte medvetenheten om vad det franska samhället är för något och stoltheten över att känna sig delaktig som kommer sig av att man har rätt att ställa krav, att delas av alla. Då riskerar vi att fragmenteringen ökar. Man måste se på alla fransmän som just fransmän och inte bara inkludera dem som är vita, säger Aarnaud Meunier och menar att med den hudfärgen så följer ett ansvar.

- Konstnärer och intellektuella måste visa prov på taktfullhet, och i vår tid så innebär det att de måste hjälpa icke-vita att nå viktiga positioner i samhället, menar han.

Arnaud Meunier säger att det i princip bara är vita fransmän som leder arbetet på landets stora teaterinstitutioner; undantagen är de som finns i Frankrikes utomeuropeiska områden som Franska Antillerna. På La Colline, en nationalscen i Paris, leds arbetet förvisso av en person med kanadensisk-libanesiska rötter men det är i sig talande menar Arnaud Meunier att det är en person som kommer utifrån och inte någon som är till exempel fransk-marockan.

För när man väl tar in skådespelare eller regissörer med en annan bakgrund så är det oftast så att man plockar människor från utlandet och inte någon från Frankrikes stora mångkulturella befolkning säger Arnaud Meunier.

- På det sättet håller man fast vid föreställningen om att det inte finns några duktiga skådespelare och regissörer i Frankrike med mångkulturell bakgrund, vilket det så klart finns. Det är förolämpande att inte ge dem ett erkännande, och det är oerhört viktigt att man snabbt arbetar med detta, menar Arnaud Meunier.

Han anser att just teatern och den klassiska musikscenen ligger särskilt efter när det gäller att erkänna den kompetens som finns inom landet. Andra kulturområden har kommit längre och i år har två av de största priserna gått till personer med mångkulturell bakgrund. Fransk-algeriske konstnären Kader Attia fick för ett tag sedan Marcel Duchamppriset och landets mest prestigefyllda litterära utmärkelse, Goncourtpriset, gick i år till fransk-marockanska Leila Slimani. Men även om teatern ligger efter så finns ändå en växande medvetenhet menar Arnaud Meunier inte minst efter de senaste årens terrorattentat. De har fått oss att diskutera vad det innebär att vara fransk och europé, säger han. För egen del så tänker han mycket på vilka pjäser han sätter upp.

- Varken Victor Hugo, Molière eller Shakespeare kan beskriva den situation som vi lever under idag så man måste vända sig till de nu verksamma författarna och skapa en teater som talar om samtiden, säger Arnaud Meunier och lyfter fram flyktingfrågan och det koloniala arvet från t ex Algeriet som viktiga frågor.

Saint-Étienne har historiskt sätt varit den skola som fostrat flera framgångsrika icke-vita skådespelare men när Arnaud Meunier tog över verksamheten 2011 var det mycket få människor med mångkulturell bakgrund som sökte till teaterhögskolan. Orsaken ligger i förändrade bidragsregler för studenterna och för att komma till rätta med detta tog Arnaud Meunier initiativ till förberedelsekurser som vänder sig till dem som kommer från ekonomiskt svaga familjer. Detta för att de ska kunna få en chans att förbereda sig och därmed också klara inträdesproven till de prestigefyllda teaterhögskolorna vilket en stor andel också har gjort.

- Vi de intellektuella har ett stort ansvar just nu för att tillsammans skapa något positivt, och inte bara prata om det utan göra också något, säger Arnaud Meunier och tillägger att det finns många unga som otåligt väntar på förändring och som är på väg att ge upp hoppet och som under tiden ger bränsle till det agg som finns mot samhället och etablissemanget.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".