Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Styrde ditt Facebookflöde valet i USA?

Publicerat onsdag 16 november 2016 kl 15.10
"Desinformatörerna kunde också sprida sin information"
(5:40 min)
Diskussionen går het om hur Facebook och Google eventuellt påverkade valet i USA. Foto: Kollage
Diskussionen går het om hur Facebook och Google eventuellt påverkade valet i USA. Foto: Kollage

Sociala medier spelade en viktig roll i det amerikanska presidentvalet och i skuggan av valutgången har debatter blossat upp om vilket roll i och ansvar teknikjättarna hade för informationen som spreds.

Flera exempel har dykt upp där det visat sig att falska nyheter fått stor spridning, att programmerade konton twittrat till fördel för respektive presidentkandidat och att sajter som spridit desinformation fått ta del av annonspengar.

Så vilken roll spelade de sociala plattformarna för folk när de skulle välja? 

– Framförallt är de en dröm för varje utgivare, för alla som vill få ut ett budskap för att så många söker sina kunskaper där. Facebook till exempel når ut till över 1,2 miljarder människor, och blir oerhört viktiga för spridningen av såväl falskt som sant, objektivt som hårdvinklat, säger Kulturnytts reporter Fredrik Björkman.

Lyssna på hela samtalet med Fredrik Björkman i ljudlänken ovan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".