Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Nocturnal Animals"-regissören Tom Ford gör upp med bilden av lycka

Publicerat fredag 18 november 2016 kl 09.56
Tom Ford: Mode är flyktigt, film är för evigt
(12 min)
Jake Gyllenhaal i Tom Fords "Nocturnal animals".
1 av 4
Jake Gyllenhaal i "Nocturnal animals". Foto: Merrick Morton/Universal Pictures International
Tom Ford är aktuell med sin andra långfilm "Nocturnal animals". Foto: John Phillips
2 av 4
Tom Ford är aktuell med sin andra långfilm "Nocturnal animals". Foto: John Phillips
Amy Adams i "Nocturnal animals". Foto: Merrick Morton/Universal Pictures International
3 av 4
Amy Adams i "Nocturnal animals". Foto: Merrick Morton/Universal Pictures International
Från bioaktuella "Nocturnal animals". Foto: Merrick Morton/Universal Pictures International
4 av 4
Från bioaktuella "Nocturnal animals". Foto: Merrick Morton/Universal Pictures International

För sju år sedan slogs filmvärlden med häpnad när modedesignern Tom Ford svidade om till filmskapare, med oväntat resultat. Hans debutfilm "En enda man" var visserligen stilfull, men framförallt var den en stark och djuplodande berättelse om förbjuden kärlek och sorg. Nu är han tillbaka med film nummer två, dramathrillern "Nocturnal animals". Karin Svensson träffade Tom Ford på Londons filmfestival.

– Mode är inte permanent. Är man någon som vill uttrycka något, finns det inget som slår film, säger Tom Ford.

Mode är flyktigt, film är för evigt. Tom Ford må vara en av vår tids mest framgångsrika modeskapare, men när vi möts i London gör han allt för att framställa sin illustra karriär som ett simpelt brödjobb.

Det motsägs en smula av hans uppenbarelse. Tom Ford skrider in på hotellrummet, smärt och solbränd och klädd i en välskräddad svart kostym. Han blev en modestjärna som chefsdesigner på Gucci – numera klär han Hollywoodeliten, och alla andra som har råd, under eget namn. Men filmen har alltid varit Tom Fords första kärlek.

– Man kan titta på en gammal film, där alla inblandade är döda sedan länge, och ändå griper den tag. När man gör film får man skapa hela världar där människor lever och dör, och det varar för evigt, säger Tom Ford.

Han debuterade som filmare 2009 med det gripande dramat "En enda man". Colin Firth Oscarnominerades för rollen som en homosexuell universitetslärare i 60-talets Kalifornien som förlorar sin partner i en bilolycka, och tvingas sörja i hemlighet.

Nu är Tom Ford aktuell med sin andra film, "Nocturnal animals", en suggestiv dramathriller med Amy Adams och Jake Gyllenhaal i huvudrollerna.

Filmen är egentligen tre historier i en. Den bygger på en roman av Austin Wright och handlar om Susan, en gallerist i Los Angeles som har ett till synes perfekt liv, med ett vackert hem och en framgångsrik man, men under ytan är hon djupt olycklig. En dag får hon ett paket från sin exman Edward. Det innehåller manuset till en roman, en våldsam berättelse om en man som råkar ut för en fruktansvärd tragedi – och boken är tillägnad Susan.

Medan Susan läser boken spelas den upp för oss. Romanens huvudperson är Tony, som får sitt liv förstört vid en väggren i Texas. Hans bil stoppas av tre män som tar ifrån honom det käraste han har. Berättelsen kastar Susan 20 år tillbaka i tiden, till hennes och Edwards kärlekshistoria och traumatiska uppbrott.

Precis som "En enda man" var full av tjusigt 60-talsmode så är "Nocturnal animals" också en stilfull film. Susan klär sig i dyra designerplagg som matchar de exklusiva miljöer som hon rör sig i.

– Modet i filmen är knutet till den här rollfiguren, som försöker passa in i en konstgjord värld, en värld som för henne är kall och grå och olycklig. Eftersom jag också är modedesigner så är jag ständigt på min vakt mot att låta de två världarna mötas, säger Tom Ford, som utan omsvep erkänner att han desperat vill bli tagen på allvar som filmskapare.

I skarp kontrast till Susans blankputsade värld står miljöerna i Edwards roman. Boken utspelar sig på den ruffiga landsbygden i västra Texas, där psykopaten Ray och hans kumpaner blir arkitekterna till Tonys undergång. Den brittiske skådespelaren Aaron Taylor-Johnson, känd från filmer som "Nowhere boy" och "Kick-ass", gör filmens mest minnesvärda insats som Ray – en man som du inte vill möta mitt i natten, på en landsväg utanför mobilnätet.

Aaron Taylor-Johnson var orolig för att han skulle spela över i rollen som den karismatiske Ray, men Tom Ford visste exakt vad han ville ha ut av sina skådespelare.

Det var Tom Ford själv som höll i saxen när Ray skulle få sina slokande mustascher och fläskkotlettsformade polisonger.

– Det blev väldigt intimt. Men han körde inte över de andra i teamet, de var snarare fascinerad av att han var så intresserad av deras hantverk, berättar Aaron Taylor-Johnson.

"Nocturnal animals" inleds med en scen som har väckt starka reaktioner. Tre tjocka, halvnakna, åldrande kvinnor dansar ogenerat framför kameran, i en slags amerikana-kitchig burleskshow. Snart visar det sig att scenen är ett videokonstverk på Susans galleri. Tom Fords tänkte sig först verket som en europeisk konstnärs reaktion på det övergödda och bedagade USA – men under inspelningen förändrades hans perspektiv.

– Jag blev förälskad i de här kvinnorna, i deras personligheter och i deras frihet. Deras glädje var så vacker. Jag insåg att dom var fria för att dom har släppt taget om hur vår kultur dikterar att de ska se ut. I motsats till Susan har de accepterat sig själva, säger Tom Ford.

För honom det kärnan i "Nocturnal animals" – kontrasten mellan verklig lycka och den som vi ser i reklamen. Visst, kashmir känns härligt men det är inte lyx som kommer att göra oss lyckliga.

– Bilden av det lyckliga tillståndet som vår kultur säljer till oss är inte sann. Man kan ha en lycklig morgon och en jättesorgsen eftermiddag, men vi går på antidepressiva för att vi tror att vi måste vara lyckliga hela tiden – och att vi kan köpa oss den lyckan, säger Tom Ford.

Han ser lite generad ut, och erkänner att han är väl medveten om att han i 30 år har verkat i en bransch som ivrigt eldar på lyckomyten. Men det har också fått honom att inse vad som egentligen betyder något i livet: relationer med andra människor.

– Och det är också vad filmen handlar om, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".