Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Nocturnal Animals" – kyligt modereportage i thrillerform

Publicerat fredag 18 november 2016 kl 06.00
Nina Asarnoj recenserar Tom Fords nya film
(3:03 min)
Amy Adams spelar Susan Morrows, olycklig galleriägare i Tom Fords film "Nocturnal Animals"
Amy Adams spelar Susan Morrows, olycklig galleriägare i Tom Fords film "Nocturnal Animals" Foto: Universal Pictures

Modeskaparen Tom Ford gjorde succé med sin debutfilm "En enda man", nu är det premiär för hans efterlängtade "Nocturnal Animals", en psykologisk thriller.

Susan har sömnproblem och inte bara det. Hon lever i ett olyckligt äktenskap med ett bildskönt kylskåp till man. Hon driver ett galleri, ett sådant där vitt, glasväggat med modern konst och snorkig personal som trippar runt och backstabbar varandra. Det är ganska obegripligt hur Amy Adams hudlösa, varmögda lilla gestalt har hamnat i ett livsläge som påminner om något stelfruset i en obduktionssal.

Och stannar man i bilden av att Tom Fords film utspelas i någon form av laboratorium, så är det Amy Adams som är den lilla näbbmusen som ska öppnas och undersökas. Hon har valt fel förstår man. För det fanns en tid när hennes relationer var äkta. Som till den charmige men framtidslöse författar-wannabeen Edward, spelad av Jake Gyllenhaal. Inte god nog åt mamma, förstår man, och det sammanfattar på ett ungefär det psykologiska djupet i den här berättelsen om en olycklig kvinna i medelåldern. Missförstå mig rätt, Amy Adams är ljuvlig att se med sin genomskinliga hy och röda hår. Det tycker den gamla modeskaparen Tom Ford visst också, här har han fått en riktigt söt liten människodocka att leka med. Klä ut i gråluddiga kashmirtröjor och placera vid köksutrustningen i borstat stål.

Men så finns en parallell dimension också, det där bokmanuset som hennes gamla dumpade mjukis till pojkvän skickat. En våldsam och brutal historia om en familj som tas tillfånga. Stoppade på landsvägen av några laglösa ynglingar, släkt med killarna i Kubricks "A clockwork orange". De gillar ultravåld, och det blir ett vidrigt, våldsamt och bisarrt möte mellan den lilla politiskt korrekta medelklassfamiljen – mamma, pappa, dotter – där mamman spelas av Isla Fisher och pappan av Jake Gyllenhaal.

Det är väl det enda riktigt intressanta med den här filmen, glidningen mellan de olika verkligheterna, där ex-pojkvännen möjligen gjort en våldsam, drömlik tolkning av Susans och hans gamla relation. Men kanske är det här framförallt en film som vänder sig till Hollywoodbor och globala lyxlirare som gått vilse bland vinflaskorna och auktionsfynden. För kylan från en alldeles egen ismaskin imponerar inte på mig iallafall.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".