Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Skogsbo och räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna.
(Publicerat idag kl 17.31)

Hur påverkar sociala medier debattklimatet?

Publicerat fredag 18 november 2016 kl 07.00
"Mobbtendens åt både ena och andra hållet"
(2:34 min)
Grand hotell och mediestrategen Brit Stakston.
Mediestrategen Brit Stakston tycker sig se en nervositet i fallen med biltillverkaren Audi och Grand Hotel i Stockholm som ändrade sig efter drev i sociala medier. Foto: TT/Sveriges Radio

Biltillverkaren Audi avslutade i veckan sitt reklamsamarbete med konstnären och kulturprofilen Kakan Hermansson efter kritik i sociala medier. Och nyligen pudlade Grand Hotel i Stockholm efter upprörda reaktioner på att de låtit Sverigedemokraterna arrangera en alternativ Nobelmiddag på hotellet. Mediestrategen Brit Stakston ser en växande nervositet som leder till att man ger efter för dreven.

– Just nu tycker jag att det är en riktig mobbtendens åt både ena och andra hållet hela tiden. Man tar sig för pannan, att man inte tänkt igenom mer eller att man inte har någon som helst digital beredskap.

Att ta hjälp av en kändis för att på så sätt förknippas med kändisens värderingar, som när Audi valde att samarbeta med kända feministen Kakan Hermansson, är inget ovanligt. Men när kampanjen stötte på mothugg på grund av Hermanssons tidigare kritiserade uttalanden om poliser på Twitter, borde man varit förberedd, tycker Brit Stakston.

Vänder kappan efter vinden

De sociala mediernas framfart har gjort att det offentliga samtalet rör sig snabbare idag än förut, och därför är det viktigt att redan i förväg ha formulerat varför man väljer att göra som man gör och svaret på den kritik som skulle kunna komma. Annars blir det lätt att man istället helt enkelt vänder kappan efter vinden, vilket Brit Stakston tycker ser dåligt ut. Men detta gäller inte bara företag utan även medier och politiker och alla som deltar i någon form av offentligt samtal.

– Man upplever det som en stor flock gräshoppor och har man ingen strategi kan man lätt bli väldigt nervös. Politiken har precis samma problem. Man behöver ha planerat, för motelden är att våga stå för det man gjort, men också tänka på dem som är positiva till det man driver.

Hur många är arga?

Just att det finns många som kanske inte är arga kan vara viktigt att komma ihåg. Och att försöka ta reda på hur många som egentligen står bakom ett så kallat drev i sociala medier.

– Det är kanske tveksamt om det är unika individer? Är man politiker och lanserar en stadsbyggnadsförändring då måste man ta reda på vad de som inte reagerat digitalt tycker.

Annars finns risken att de som är argast eller skriker högst, får styra.

– Kopplar man de digitala dreven till politiken så är det väldigt allvarligt för att det tystar människor. Det blir styrt av en liten men högljudd klick.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".