Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klassiska musiker loopar Johann Sebastian Bach

Uppdaterat tisdag 22 november 2016 kl 11.37
Publicerat tisdag 22 november 2016 kl 07.00
Johan Ullén guidar i sitt nya stycke "REbach"
(2:38 min)
Idégivaren och violinisten Christian Svarfvar, Stockholms solister och dirigenten Maria Eklund repeterar i Slottskyrkan.
1 av 2
Idégivaren och violinisten Christian Svarfvar, Stockholms solister och dirigenten Maria Eklund repeterar i Slottskyrkan. Foto: Berit Nygren/SR
Tonsättaren Johan Ullén är själv med på cembalo i sitt verk "ReBach".
2 av 2
Tonsättaren Johan Ullén är själv med på cembalo i sitt verk "ReBach". Foto: Berit Nygren/SR

Hur ofta händer det att klassiska musiker i likhet med dj:s loopar kända tongångar? Svar: mycket sällan, men ikväll händer det, i Kungliga slottets kyrka.

Då uruppförs stycket "REbach", där tonsättaren och cembalisten Johan Ullén, violinisten Christian Svarfvar, orkestern Stockholms solister och dirigenten Maria Eklund vrider in och ut på älsklingsställen i Johann Sebastian Bachs musik.

Ullén guidar i den musik som hörs i inledningen till inslaget:

– Det här är ur Bachs fiolkonsert i E-dur, den sista satsen, ett av de här favoritställena som är utvalda i "REbach". Det bara byggs på mer lager och loopas ...

Johan Ullén fick en emotståndlig idé av Christian Svarfvar. Svarfvar tyckte att Ullén skulle göra som filmmusikkompositören Max Richter som för några år sedan tog ut delar av Vivaldis "Årstiderna".

– Ja, litet som att han plockade och dj:ade runt men fast inom den klassiska ramen liksom. Det det där lyssnade jag sönder i flera månader och sedan kom Christian med den här idén - "kan inte du göra det här på Bachs fiolkonserter?". Det tyckte jag var en sådan fantastisk idé att det bara rämnade - det gick väldigt fort och var roligt att skriva det här, säger Ullén.

Ullén plockade ut sina favoritavsnitt i Bachs fyra fiolkonserter.

– Det finns ju alltid några avsnitt som är "åh, det där, det är så fint, det där vill jag höra igen. Kunde han inte ha stannat i den här stämningen bara litet till?".

Sedan loopade – alltså repeterade – han ställena, lade på nya lager och instrumenterade om till ett tolv satser långt stycke.

– Och sedan är man plötsligt hemma hos Bach igen, sedan sticker musiken iväg. Ja, så att det går ut och in från barocken till vår samtid med filmmusik, minimalism och populärmusikalisk estetik. Det är som två kommunicerande kärl som det pendlar mellan.

Får man göra så här med Johann Sebastian Bachs musik?

– Ja, det är klart att man trampar på ömma tår men samtidigt så ger man nya ömma ställen till musiken, svarar Ullén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".