Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trovärdiga begär i Carmen på Göteborgsoperan

Publicerat lördag 26 november 2016 kl 01.00
Per Feltzin: "Lyxigt i färg och form".
(3:05 min)
Carmen på Göteborgsoperan. Fr v: Joachim Bäckström, Katarina Giotas, Mia Karlsson.
Carmen på Göteborgsoperan. Fr v: Joachim Bäckström, Katarina Giotas, Mia Karlsson. Foto: Mats Bäcker

Säg opera och de flesta tänker: Carmen. Och just operornas opera, av Georges Bizet från 1875, har nu haft premiär på Göteborgsoperan.

Carmen är så välkänd så att flera i publiken börjar gnola när ouvertyren brakar loss.

Gnolandet är både rätt charmigt och lite enerverande eftersom inte alla kan hitta rätt ton i det här fyrverkeriet.

Den är välkänd som opera, den här duellen mellan två helt olika människor. Den utåtagerande tobaksfabriksarbeterskan Carmen och den tillbakahållna soldaten Don José, med sin djupt inkapslade vrede. Bredvid dem, hans flickvän Micaëla och sedan den virile tjurfäktaren Escamillo. På flera sätt kan vi numera se de fyra som arketyper för olika personligheter.

Men den här uppsättningen är också känd. Operahus brukar då och då samproducera eller köpa in enstaka produktioner från andra operahus. Ofta handlar det om något som gjorts för några år sedan, men här har man gått ytterligare ett varv. Det liknar lite det som man gör i musikalvärlden med Les Miserables och Fantomen på operan. Redan 2002 skapade regissören David McVicar det här konceptet för brittiska Glyndeborne. Ett koncept som dessutom inspirerades av musikaler. Det var Anne Sofie von Otters Carmendebut och den finns sedan länge på dvd och har dessutom sänts i Sveriges Television. Nu har Marie Lambert regisserat den på nytt för Göteborgsoperan och då sjunger Katarina Giotas huvudrollen.

Det är verkligen en mycket trovärdig tolkning Giotas gör och det gäller för samtliga. Hon har inte den största rösten men på bänk 8 var det rätt i balans, tack vare dirigenten Karen Kamensek som hör balansen och justerar när Joachim Bäckströms Don José är starkare...

Trovärdigt ser vi hur begären härskar, hur de genom förälskelselusten försöker få sina respektive liv att förändras. Längtan efter något annat, är det som styr dem i varje ögonblick.

Men i och med att den kommer som en färdig produkt finns det ändå något litet som skaver. Den är som ett maskineri där letandet efter annorlunda tolkningar eller perspektiv är frånvarande.

Fast det känns ju dumt att klaga på en fullständigt tvärsäker uppsättning där allt är genomtänkt, extremt proffsigt, inte en miss och inga longörer. Det är också perfekt för den åskådare som vill gå från musikal till opera för första gången. Storteater med breda penslar där måleriet i Paris från Bizets samtid syns i ljus och mörker. Lyxigt i färg och form är det.

Lördag den 26 november kan man höra den i Opera i P2 i en inspelning där recensionsljudet hämtades ifrån. Inspelningen kommer att ligga kvar på webben i 30 dagar.

Sveriges Radio P2s podd Operaguiden tar upp Carmen, för den som vill förkovra sig ytterligare. 

Vid premiären insjuknade Micaëlas uttolkare Julia Sporsén under föreställningen, så hennes andra aria ströks och hennes delar av ensembler i akt tre sjöngs av dirigenten. En räddning "på mållinjen" och inte helt utan dramatisk känslighet. Hör mer om händelsen hos P4 Göteborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".