Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Oförutsägbara kompositioner på finkarnas territorium

Publicerat torsdag 24 november 2016 kl 08.25
"Jag försöker göra en komposition där jag inte kan kontrollera inputen"
(5:14 min)
"From here to ear, version 21" av konstnären och kompositören Céleste Boursier-Mougenot.
Två Zebrafinkar har slagit sig ner på en gitarrhals i installationen "From here to ear, version 21" av konstnären och kompositören Céleste Boursier-Mougenot. Foto: Eskil Krogh Larsson

Vad händer när 88 zebrafinkar flyttat in i en hangar tillsammans med 13 elgitarrer och 4 elbasar över en vintern. Imorgon öppnar utställningen "From here to ear".

Det är den franske konstnären och kompositören Céleste Boursier-Mougenot som visar installationen "from here to ear, version 21" på Copenhagen Contemporary. Resultatet är ett oförutsägbart musikstycke av abstrakta ljudlandskap där så väl fåglarna, besökarna och kompositören har avgörande roller.

I den 600 kvadratmeter stora hangaren har golvet täckts med sand och enstaka tuvor med högt limegräs. På stativ runt om i salen sitter 13 elgitarrer och 4 elbasar monterade, liggande på rygg med strängarna upp mot taket. I luften sveper flockar med zebrafinkar förbi. Och det är när någon fågel slår sig ner på gitarrhalsen, eller trampar omkring och pickar bland strängarna, som ljudet uppstår.

– Jag försöker göra en komposition där jag inte kan kontrollera inputen, bara skapa förutsättningar. Finkarna är fria och kan göra som de vill, säger han. Det är vi som är besökare i finkarnas territorium.

Men det vore fel att säga att det är en slumpmässig komposition. Varje gitarr är stämd på ett visst sätt, placerad på en viss plats i rummet, varje förstärkare har noggrant ställts in, varje effekt justerats tills det låter precis som det ska.

– Jag har varit med fåglarna i tio dagar för att de ska acklimatisera sig och bli redo att framträda, säger Céleste Boursier-Mougenot.

Om han upptäcker att fåglarna av någon anledning undviker någon del kan han bara försöka ge dem bättre förutsättningar där - locka med mat, erbjuda dem bättre skydd där eller justera hur åskådarnas gångar löper genom rummet.

Det finns en tredje och avgörande komponent i systemet - vid sidan av kompositören skruvar på förstärkarnas reglage och fåglarna som pickar och trampar på strängarana - de som besöker utställningen.

– Besökarnas närvaro och rörelse i rummet är avgörande för att skapa det unika ögonblicket, säger han.

Hur åskådarna rör sig i rummet påverkar hur klungorna av finkar rör sig. Många åskådare, eller åskådare som sprider sig mycket i de labyrintiska gångarna i rummet kommer ge en annan dynamik än några få åskådare i ena hörnet - och då också ge en helt andra ljudlandskap. Varje ögonblick, varje sekvens av kompositionen, kommer alltid att vara unikt.

"From here to ear" öppnar 25 november och pågår till och med 5 mars 2017 på Copenhagen contemporary i Köpenhamn.

Eskil Krogh Larsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".