Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Varför provocerar Nimis? Lars Vilks träkonstverk har delvis brunnit ned

Uppdaterat fredag 25 november 2016 kl 13.30
Publicerat fredag 25 november 2016 kl 08.28
"Det är ett tydligt spår i den svenska konsthistorien"
(4:35 min)
Lars Vilks och konstverket Nimis.
1 av 3
Foto: Vesa Moilanen/AP/TT
Polisen på plats vid Nimis Foto: Martina Greiffe/Sveriges Radio
2 av 3
Polisen på plats vid Nimis Foto: Martina Greiffe/Sveriges Radio
Nimis Foto: Martina Greiffe/Sveriges Radio
3 av 3
Nimis Foto: Martina Greiffe/Sveriges Radio

Terrängen försvårade släckningsarbetet, och branden tros vara anlagd. Men konstverket ska byggas upp igen, säger Lars Vilks, som själv beskriver branden som "en form av konstkritik i lite brutalare form".

Hör Karsten Thurfjell om branden i Lars Vilks träkonstverk - under artikeln

Lars Vilks "Nimis" vid stranden av Kullaberg har varit omstritt i mer än 35 år. Verket har förstörts tidigare av såväl naturen som av brand, men den här gången var Lars Vilks inte beredd:

- Det var lite överraskande att det kom en sådan här händelse, för det har varit lugnt länge. På 1980-90 talet var det full batalj och det har varit två stora bränder tidigare, men verket fortsätter att utvecklas i genom processen, säger Lars Vilks.

Han säger att han definitivt kommer att bygga upp det igen.

- Jag får förlita mig på mina hjälpredare i första hand, för det här kommer att ta lite tid. Man måste först göra en utrensning, för som det ser ut nu, kan det vara både farligt och besvärligt. Man måste ta bort saker som kan vara farliga för allmänheten.

När Vilks började uppföra "Nimis" 1980 genom att spika ihop drivved och trävirke ansågs det vara ett svartbygge - men han fortsatte ändå att arbeta på det, med åren har det blivit ett av Vilks mest kända verk, men det har också provocerat.
Kulturredaktionens konstkritiker Karsten Thurfjell:

- Lars Vilks har varit mycket inspirerad av den tyska konstnären Joseph Beuys, som hade ett utvidgat konstbegrepp; att alla är konstnärer och konstverket formas i allt som händer när betraktaren möter det och de reaktioner som uppstår, blir del av verket, säger han.

- Vilks började bygga verket 1980, som en hämnd på havet, eftersom han varit nära att drunkna. Han byggde det i ett naturreservat och eftersom platsen ligger lite avigt till, fick han vara i fred och hålla på med det här i två år, fram till 1982, då det här började bli så omtalat att det nådde då myndigheternas kännedom.

- Då började den del av konstverket då Länsstyrelsen blev en del av verket. Lars Vilks satte sig över lagar och förordningar, genom att uppföra ett konstverk utan lov, som bara växte och växte. Varje gång Länsstyrelsens representanter försökte komma med ett föreläggande, så införlivades det i verket.

Under årens lopp har konstverket blivit allt mer populärt. Det besöks av tiotusentals människor varje år och är en stor turistattraktion i kommunen. Första gången Karsten Thurfjell besökte platsen och såg verket var 1982.

- Jag tillhörde de konstintresserade som tyckte att det var väldigt häftigt, för det hade redan då, nått sådana formationer och en skönhet. De är väldigt vackert att se. Det är ju en skönhetsupplevelse, samtidigt som det är en jättelik lekplats för vuxna och barn.

Konstnären Lars Vilks har själv kallat branden för " konstkritik i brutal form". Karsten Thurfjell menar att det är en del av hans överlevnadsstrategi.

- Vilks säger att allt det som händer är en del av verkets historia, och man kan se att det finns andra vandaliserade konstverk, där skadorna blivit en del av det hela. Men det är ju också så att man måste ta sådana motgångar med jämnmod och det har väl Lars Vilks tränats hårt för. Nu har ju konstverket införlivats i kulturlivet, säger han. 

- Man kan ju se hur polisens talesman igår talade om det som en del utav kulturutbudet, som vilken offentlig skulptur som helst - och då har ju något hänt.

Samtidigt menar Karsten Thurfjell att situationen är mer komplex idag.

- Det blev ju väldigt komplicerat när Lars Vilks slutade att bara provocera samhällsingenjörer, och i och med Rondellhunden, gå på fundamentalistisk konstsyn i stället. Men, det är dumt journalistiskt att spekulera i exakt vilken typ av mordbrännare som var i farten igår kväll.

Vilken betydelse har "Nimis"i det offentliga rummet? Det är det största landkonstverket i Sverige, säger chefen för Statens konstråd Magdalena Malm till Kulturnytts Berit Nygren:

- Vi har ju inte så många sådana i Sverige, och det här är ju jättespeciellt i att han har liksom samlat från naturen i naturen och så att säga, format det. Det är ju speciellt också på det sättet att människor kan kliva in i det och använda det, vistas i det på olika sätt.

Vilken betydelse har det haft i den offentliga konstdebatten?

- Jag skulle säga att det kanske mer är som ett historiskt ...  att det finns med som en referenspunkt kring just den här "land art"-traditionen. Nu kan man ju se många konstnärer som öppnar upp för publiken. Det fanns ju den tid när det här verket kom till också, men det finns en ny våg av att bjuda in publiken på olika sätt i konstupplevelsen.

Vad  har verket betytt för Lars Vilks som konstnär?

-Det är ett av hans viktigaste verk. Det är en tydlig manifestation av hans konstnärskap som har satt ett tydligt spår i den svenska konsthistorien, svarar Magdalena Malm och fortsätter:

- Det är ju jättetragiskt att det har brunnit eftersom det är ett viktigt konstverk. Sedan får man väl utreda vad det beror på. Hoppas att det inte är ett sabotage, för det är ju väldigt problematiskt och upprörande om folk förstör offentliga konstverk eller konstverk över huvud taget, säger Magdalena Malm, chef för Statens konstråd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".