Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Virtual Reality tar med dig in i journalisternas berättelser

Publicerat måndag 28 november 2016 kl 17.37
The Guardian VR: "Det öppnar upp helt nya möjligheter"
(2:36 min)
Man provar virtual reality glösögon under klimatmötet i Paris
Flera mediehus lanserar nu VR-inslag och dokumentärer. Foto: Erik Pihl/Future Earths sverigesekretariat

Flera stora mediehus och tidningar satsar nu på Virtual Reality för förmedla sin journalistik.

I jakten på publiken har mediehusen börjat använda sig av Virtual Reality, VR, för att nå ut med sin journalistik.

The New York Times, The Huffington Post och The Guardian är några av de engelskspråkiga medier som det senaste året publicerat VR-innehåll.

Francesca Panetta är chefredaktör för brittiska The Guardian VR, som lanserade sin VR-satsning i oktober i år. Hon anser att VR öppnar upp nya möjligheter för publiken att ta till sig journalistik, eftersom tittaren nu kan ta sig in i samma rum som berättelsen utspelar sig i.

Ambitionsnivån hos mediehusen varierar, från att kunna se stillbilder i 360 grader till rörliga nyhetsinslag och dokumentärer där tittaren befinner sig inuti berättelsen och kan ta del av miljöerna som skildras.

Det senare demonstreras i The New York Times visuellt imponerande minidokumentär "The Fight for Falluja". Här placeras tittaren mitt inne i de hårda striderna om den krigshärjade staden Falluja i Irak mellan irakiska trupper och IS-krigare.

Även om flera stora mediehus nu satsar på VR-journalistik, kommer redaktionerna fortsätta skriva artiklar för webb och papper, sända radio och göra tv-inslag även framöver, tror Francesca Panetta på The Guardian. Hon anser att medierna måste räkna ut vilket medieformat som passar bäst beroende på berättelsens innehåll.

Johan Hägerström, chefredaktör för branschsidan VR Sverige, håller med Francesca Panetta. Han tror att VR kan väcka sympatier hos tittaren på ett sätt som de redan etablerade medeformaten inte kan, eftersom VR erbjuder helt nya möjligheter för journalisterna och publiken.

– Om man bara ser VR som ytterligare ett medieformat så jag man missar poängen lite. Men om man däremot ser VR som ett nytt media som faktiskt tar in berättarteknik på ett helt nytt plan och där man faktiskt kan jobba med saker som känslor och sympati på ett helt nytt sätt, så blir det otroligt starkt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".