Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Jordi Savalls hjärta och hjärna i Uppsala

Publicerat onsdag 30 november kl 13.55
Per Feltzin om Jordi Savall i Uppsala
(8:18 min)
Jordi Savall och Rolf Lislevand besöker Uppsala Konsert & Kongress
Jordi Savall och Rolf Lislevand besöker Uppsala Konsert & Kongress Foto: David Ignaszewski

En av de stora musikerna i världen, viola da gamba-spelaren Jordi Savall, besökte Uppsala på tisdagskvällen. Mest publikt och brett känd är han för filmrollen i "All världens morgnar".

I går genomförde Jordi Savall en mindre konsert på Uppsala Konsert & Kongress tillsammans med vännen och lutenisten Rolf Lislevand.

Per Feltzin - du har sedan länge följt Savall, hävdat i Kulturnytt att han borde få Polarpriset och spelat honom mycket i dina program i P2, bland annat Söndagsmorgon. Hur var det i går kväll?

- Om vi ska tala i religiösa termer så är det här så nära Gud jag kan komma. Det är min husgud, min ledstång. Och om jag ska ytterligare gå vidare på det där religiösa temat så är det närmast oförklarligt, närmast en gudsförnekelse att jag under mina 35 år i musikens tjänst aldrig sett honom förrän i går. Det är nåt för en religionspsykolog att analysera.

Men skämt åsido - det var en riktigt bra konsert som bara blev bättre och bättre allt eftersom. Det här är ju två gråhåriga och svartklädda gentlemen. Och musiken i sig är ju mycket försynt.

Innan vi fortsätter med Savall - vad är viola da gamban för instrument egentligen?

- Den ser ut som en cello men är mer som en stående luta. En cello har fyra strängar men en viola da gamba har sex eller sju strängar och man spelar mest med en stråke. Men ofta kan man plocka med fingrarna eller spela ackord. Det är ju ett gammal instrument som för länge sen försvunnit från den vanliga musikscenen men i stället återkommit nu när man ska spela tidstroget, försöka få det att låta som det gjorde på den tiden. Musiken på konserten var från 15- och 1600-talen. Tidigt 1700-tal - då var det här redan gammaldags.

Vem är han då, för oss som inte följt honom under åren som du?

- En 75- årig spanjor från Katalonien - gambaist och dirigent - oerhört produktiv med över 100 cd-skivor och 260 inspelningar. Dessutom är han bildskön med sitt välansade skägg och vågiga hår.

Varför har du blivit så fascinerad av honom?

- Han är dels en suverän musiker, dels en europisk intellektuell. Han förenar de där olika sidorna genom sitt musikarbete.

Jag hörde honom första gången på en CD som kom redan 1979 med katalansk pilgrimsmusik från klostret Montserrat utanför Barcelona - Llibre Vermell. Kort sagt en klangfull CD med rytmisk och religiös 1400-talsmusik.

Den här musiken de spelade i går är ju ofta variationer på teman, eller dansmusik som kan varieras i det oändliga. Och då är det ofta så att många musiker förirrar in sig i detaljerna och glömmer bort helheten, linjerna. Men här hörde man så tydligt hur de båda ser riktningen i musiken, i melodin, de tappar den inte på vägen och ändå hör man variationerna, hur olika de är. Det är kul att se hur de följer varandra i de olika improvisationerna eller i olika variationer över en folkvisa som heter La folia.

Du talar om honom som en europeisk intellektuell?

- Ja, han sätter samman olika skeenden och visar på hur historien, hur makthavare påverkat och hur det sedan hörs i både den folkliga musiken och den rent religiösa musiken. Han arbetar multimusikaliskt, mångkulturellt och flerreligiöst!

1492 då judarna kastades ut ur Portugal och Spanien. Den musiken som de spelade då var ju redan uppblandad med morisk, arabisk musik. Och då följer Savall den här musiken runt Medelhavet ända till Jerusalem. Han har gång på gång visat hur den kristna, sefardiska (alltså judiska) och moriska musiken korsbefruktat varandra - man hör fraser från de olika religionernas musik, hur de citerar varandra. Det där arbetar han med hela tiden. Och hela tiden i det här perspektivet är alltså sedan 60-talet.

Han reste tidigt i morse till Bryssel där han senare idag ska medverka i en konferens kring just detta, vår syn på kulturerna. Orient-Occident - orienten och occitanien - alltså det medeltida landområde vid Pyreneerna, södra Frankrike, Italien och Spanien.

Han har gjort tematiska album som t ex Bal-Kan - Orient-Occident och Jerusalem - ofta dubbla cd.
Sedan andra typer av teman: Spanien-Japan, Istanbul och folkmusik nedtecknad av Dimitrie Cantemir, Diaspora Sefardi, Francisco Javier - La Route de l'Orient för att ta några.
Dessutom vanliga samlingar med Bach, Vivaldi och Rameau till exempel.

Han arbetar med tre olika musikergrupper. La capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations och Hesperion XXI.

Han är i princip alltid ute på turné. De närmaste 3 månaderna gör han 30 konserter över hela Europa, USA, Kanada, Israel och Förenade Arabemiraten. Han gör riktigt stora konserter, med sina orkesterar eller små konserter - som den i går kväll i Uppsala.

Sveriges Radio P2 spelade in konserten och den kommer att sändas i samband med P2 Lives sändning 18 januari 2017.

I Per Feltzins program Söndagsmorgon i P2 spelas ofta Jordi Savall och året ut avslutas dessutom varje program med äldre musik tolkad på ett modernt sätt av lutenisten Rolf Lislevand.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.