Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kläder som låter eller luktar - de skapar mode bortom synen

Publicerat onsdag 30 november kl 06.50
"Mode är en väldigt visuell bransch"
(2:36 min)
Mode.
Clemens Thornquist vid Högskolan i Borås och Emma Lindh från Riksorganisationen Unga Synskadade deltar i projektet Beyond Seeing. Foto: Ulf Nilsson, Antonio Calanni/AP/TT, Clautidia Waked

I en visuell modevärld av catwalks, e-handlar och färgglad reklam riskerar blinda och synskadade personer att hamna utanför. Det vill det nystartade projektet Beyond Seeing ändra på.

Clemens Thornquist, professor i modedesign vid Textilhögskolan på Högskolan i Borås, är en av projektets forskare.

– Det är väl inte att ljuga att säga att mode är en väldigt visuell bransch, och personligen är jag intresserad av allt som öppnar upp idén om vad kläder kan vara, hur de kan fungera och så vidare, säger han.

I Beyond Seeing deltar modeskolor och organisationer för blinda och synskadade från Frankrike, Tyskland, Belgien och Sverige. En av de svenska deltagarna är Emma Lindh från Riksorganisationen Unga Synskadade, som var med på projektets första workshop i Paris.

– Det var en helt ny upplevelse, otroligt häftigt.

Emma Lindh har en synskärpa på fyra procent på ena ögat. Hon är modeintresserad, berättar hon, även om funktionalitet ofta får gå före trender.

Och hon delar bilden av att modebranschens visuella fokus exkluderar blinda och synskadade.

– Man kan gå i en affär och känna på kläder, men den mesta av marknadsföringen sker ju på papper eller hemsida, det är ingenting som går att ta på eller relatera till alla gånger. Många kompisar jag känner som inte ser någonting tycker att det är roligare att handla parfym än kläder. Deras klädkonto är ganska litet.

Skulle också kläder kunna lukta? Eller låta? Det är något som Clemens Thornquist vill diskutera. Medan en del av projektet handlar om att skapa kläder som är bättre anpassade för blinda och synskadade rent funktionellt, är han mer intresserad av hur identitet kopplat till kläder kan formas och förmedlas bortom det visuella, när kläder skapas med utgångspunkt i andra sinnen än just synen.

– Ibland vill man smälta in och ibland vill man synas och särskilja sig. Det vill ju alla. Men hur ska man göra det då? Kan man tänka sig ett ljudmässigt mode och en ljudmässig identitet? Jag har inga svar än så länge, men jag tycker att det är jättespännande, säger han.

I Paris fick deltagarna bland annat testa att designa kläder med ögonbindlar. Nu återstår tre workshops, och Emma Lindh tror att resultatet, som presenteras i en vandringsutställning när projektet avslutas nästa år, kan bli både utmanande och spännande.

– Man måste inte skapa med enbart synen så jag tror att väldigt roliga kläder kan komma ut ur det här projektet, kläder som är roliga för synskadade, men jag hoppas att även fullt seende kan tycka att det är häftigt eller läckert och vilja ha ett plagg som låter eller luktar eller vad som nu kan komma ut av det.

Mer om …

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.