Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Arrival: lingvistik-science fiction att sugas in i

Publicerat fredag 2 december kl 05.54
Uppdaterat fredag 2 december kl 05.54
Roger Wilson om Arrival
(2:35 min)
Arrival.
Ur filmen "Arrival".

I dag har science fiction-filmen "Arrival" biopremiär. Amy Adams spelar lingvisten Louise Banks, som får i uppdrag att försöka kommunicera med rymdvarelser som kommit till jorden. En uppgift som är svårare än man kan tro, berättar Roger Wilson, som sett filmen. För deras läten låter inte riktigt som något språk som Louise Banks hört förut.

Vad var det dom sa, egentligen?

Ja, det är väl det som är själva knäckfrågan i "Arrival". En film om den svåra konsten i att förstå utomjordingar som landat på Jorden. Eller, de har väl egentligen inte landat, för de svävar snarare, en bit upp i luften i mystiska bönformade svarta rymdskepp. På olika platser på Jorden hänger de och väntar, och det är upp till människorna att ta reda på vad det är de mystiska främlingarna vill.

Och det försöker man få fram genom att analysera rymdvarelsernas röksignalsliknande skriftspråk, där varje resonemang tecknas ned i cirkelform.
För en gångs skull är det här alltså science fiction som vågar ta upp det där svåraste problemet med fantasierna om kontakt med andra livsformer. För hur ska vi kunna förstå någon från en annan värld, när vi människor har så svårt att kommunicera med varandra utan att det blir missförstånd. 

"Arrival" är helt enkelt en form av lingvistik-science fiction som mest handlar om hur man knäcker en främmande kod, teckentydning och riskerna med bristfälliga översättningar. I alla fall till en början, för sedan lanserar filmen teorion att språket bestämmer hur vi tänker och uppfattar världen, och sen drar den det resonemanget till sin yttersta spets. 

Men innan man kommer dit, måste Louise Banks förklara för rymdvarelserna mer grundläggande begrepp. Som till exempel förklara vad en människa är, för att sedan gå vidare till att detaljanalysera varenda liten knöl och utbuktning på rymdvarelsernas röksignaler. "Arrival" hade gärna fått nörda ner sig ännu djupare i hur en utomjordisk grammatik kan se ut, men det var visst en internationell konflikt, skjutgalna militärer och en gnutta action som också skulle pressas in i den här filmen.
Men framför allt så gillar jag att "Arrival" präglas av ett ödsligt allvar. Ett slags högtidlig dovhet som gör att jag storögt sugs in redan från början i det idédrivna mysterium som "Arrival" är.

Roger Wilson

roger.wilson@sverigesradio.se

Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.