Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Cirkus Cirkör utforskar gränser i "Limits"

Publicerat lördag 3 december 2016 kl 09.00
"Det handlar om mod, om att våga släppa taget"
(3:17 min)
Saara Ahola och Peter Åberg
Saara Ahola och Peter Åberg Foto: Mats Bäcker

Migration är temat för Cirkus Cirkörs föreställning "Limits". Den har redan visats runt om i landet och nu, innan den ska ut i världen på turné, gör den ett längre stopp i Stockholm. Cecilia Djurberg har sett den.

Hur tycker du att det här allvarliga ämnet Migration fungerar ihop med nycirkus?

– Jag tycker att det här funkar fint, eftersom det görs med hjärta och värdighet. De senaste åren har regissören Tilde Björfors föreställningar präglats av ett allt starkare samhällsengagemang, med återkommande budskap om fred och rättvisa, och i den här uppsättningen tycker jag att hennes cirkusaktivism funkar som bäst hittills. Visst anar man vissa upprepningar och visst kan man tycka att det kan bli lite överpedagogiskt med all flyktingstatistik som rullar över scenen, men de exploaterar i alla fall inte flyktingfrågan, utan tar med sitt stora bultande cirkushjärta ett poetiskt, filosofiskt grepp om den, som ju tyvärr inte kommer att sluta att vara aktuellt förrän alla krig är över.

Och hur görs det?

Som dom alltid gör, med cirkusen som en metafor för livet. Det handlar om mod, om att fly, att våga släppa taget och hoppa och att lita på att någon fångar en om man faller. Här blir scenen ett hav, inledningsvis med projicerat vatten i fonden och en vy över Öresundsbron. Det pratas om landsgränser och andra gränser som konstruktioner som - enligt cirkusens logik - måste överskridas.

Akrobater kastar sig upp för en brant ramp - som sen hissas upp och rätas ut och blir till en gungande båt med kläder som hänger på tork. Inspelade röster berättar om hur deras flykt till Sverige gick till. Barndomsbilder projiceras och en historia om en saknad bror utvecklas till ett skickligt språngbrädenummer.

Och för att kunna hålla balansen, får vi lära oss, så måste kroppen hela tiden vara i rörelse så om människor inte kan röra sig fritt för att gränser stängs kanske hela jorden tappar balansen och tippar över, filosoferas det på scenen.

Har du något favoritnummer?

– Det är många fina nummer, men ska jag välja ett får det bli kautschukartisten Manda Rydman med sin rytmiska luftbalett i asiatisk ring. När hon hänger upp och ner i ena hälen i ringen blir det i den här kontexten en så otroligt stark bild av den tunna gränsen mellan liv och död.

Jag tolkar det som att du är positivt inställd till Limits?

Ja, det är jag och det märks att de har spelat den här föreställningen ett tag nu, för den är tekniskt avancerad och känns väldigt genomarbetad, inte minst ljudet är snitsigt med till exempel plaströr som framkallar musikaliska rytmer när man jonglerar med dom. Och på scenen har vi också musikern Samuel "Looptok" Andersson som sjunger och spelar fiol och slagverk och förstärker den här vemodiga cirkuspoesin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".