Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Moderna museets sköra get på grandios turné

Publicerat onsdag 7 december 2016 kl 15.25
Daniel Birnbaum: Jag tror både Rauschenberg och hans get är glada
(12 min)
Rauschenbergs "Monogram" röntgas inför turnén i USA och England
1 av 3
Rauschenbergs "Monogram" röntgas inför turnén i USA och England Foto: Åsa Lundén/ Moderna Museet
Daniel Birnbaum, chef för Moderna Museet
2 av 3
Daniel Birnbaum, chef för Moderna Museet Foto: JONAS EKSTR֖MER / TT
Rauschenbergs get invändigt
3 av 3
Rauschenbergs get invändigt Foto: Åsa Lundén/Moderna museet

"Monogram", geten från Moderna Museet, är ute och rör på sig och visas nu på en stor Rauschenbergutställning i London, där den hamnat i rampljuset.

Den stora Robert Rauschenberg-utställningen på konstmuseet Tate Modern i London öppnade i förra veckan och ett av de centrala verken som visas är " Monogram", Rauschenbergs berömda get, som brukar stå på Moderna Museet på Skeppsholmen i Stockholm.

P1 Kulturs Måns Hirschfeldt fick besök av Daniel Birnbaum, chef för Moderna Museet. Han tycker att konstverket nästan blivit som en logotyp eller symbol för Moderna museet.

De brittiska konstkritikerna tävlat i finna lovord och på Tates hemsida hittar man den braskande rubriken "upptäck konstnären som för evigt förändrade den amerikanska konsten". Varför förtjänar Rauschenberg ett sådant epitet?

– Han var en central person under de åren de amerikansk konsten tog över uppmärksamheten från det europeiska. Paris var en nyckelstad för allt intressant, under 1900-talets första hälft, men någon gång efter andra världskriget, så blev New York den nya staden där allt viktigt hände.

– Mitt i allt detta fanns en liten grupp konstnärer och det är ingen tvekan om att Rauschenberg var en ovanligt uppfinningsrik, lekfull och entusiastisk lite gränslös konstnär som provade det som var nytt under de åren.

Vad är det som gör "Monogram", geten, till Tateutställningens highlight?

– En combine, som det här är, betyder att man kombinerar saker. Redan Picasso klippte ut massproducerade bitar ur tidskrifter eller lyfte in en träbit in i ett konstverk. Rauschenberg började sen skapa ett slags blandningar mellan måleri och skulptur som kombinerade alla tänkbara slags material. Det som är lite speciellt med geten, det är väl geten själv.
Geten är ganska stor inne i en tredimensionell kollage - den är liksom för stor.

– Det tog ett tag för Rauschberg att göra geten till en del utav konstverket. Det ska ju inte bara vara en målning med get. Det finns skisser och jag har sett dokumentationer av tidigare versioner, t.ex. när geten satt på en hylla...

– Han höll på i några år med det här verket och till slut fick han till det: geten står på ett slags kollage, man känner igen geten när man en gång har sett den och dessutom är det också den combine som har det största objektet i sig.

Titeln som verket fick efter fyra års arbete - "Monogram"?

– Ett monogram är ett slags emblem eller en slags logotyp, där man väver ihop två bokstäver. Det här ett monogram i den meningen att en get och en märklig målning, har vävts ihop och även ett bildäck; som ett tredelat monogram.

– Det har spekulerats i vad det står för; man har väl sagt att det handlar om natur och teknologi, och man försökt komma på olika djupsinnigheter, andra spekulerar i om det är Rauschenbergs egna monogram.

Hur har utflykten till London förberetts?

– Vi lånar ut hundratals verk varje år, men det finns några som vi har på en slags svart lista med saker vi inte vill låna ut, som är sköra. Samtidigt är det så att jag känner att vi har en viss förpliktelse att låna ut viktiga verk när andra museer gör så ambitiösa saker.

– Den här turnén är rätt grandios. Jag tror att både Rauschenberg och hans get är glada att vara med här. Det visas på det viktigaste museet för modern konst i England, och de två viktigaste i USA.

– Vi gör ju sånt här hela tiden och kan inte gör stora utställningar utan nära samarbeten. Det är ett givande och tagande.

När ni förberedde resan undersökte ni den noga - har nya aspekter kommit upp till ytan?

– Vi har nästan aldrig gjort så mycket som den här gången och vi hade ett bra samarbete med Riksantikvarieämbetet som erbjöd sig att i detalj undersöka getens insida och röntga den.

– Jag kan säga att röntgenbilderna har blivit väldigt poppis. De har dykt upp i varenda brittisk tidning - nu får vi geten i röntgenformat också!

Robert Rauschenbergutställningen på Tate Modern i London pågår fram till den 2 april 2017.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".