Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Jag tror på dig Anita" - vibrerande om ett nu i Sverige

Publicerat måndag 12 december 2016 kl 08.00
"som en teatraliserad och välgjord tv-serie"
(2:19 min)
Sandra Huldt och Alexander Salzberger
1 av 2
Sandra Huldt och Alexander Salzberger Foto: Petra Hellberg
Angelica Prick och Samuel Fröler Foto: Petra Hellberg
2 av 2
Angelica Prick och Samuel Fröler Foto: Petra Hellberg

”Jag tror på dig Anita” heter en nyskriven pjäs av Paula Stenström Öhman som i helgen hade premiär på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm i regi av författaren själv. Stenström Öhman har tidigare gjort succé med föreställningen ”People respect me now” med teater Lumor som utspelades på en skola - ”Jag tror på dig Anita” utspelas på ett socialtjänstkontor.

Maria Edström var på premiären.

Ett nästan realistiskt socialtjänstkontor signerat Sven Haraldsson, fem skådespelare som tillsammans gör 23 olika roller där ålder och kön växlar hursom kostymerade av Jenny Nordmark, ett soundtrack av Saemundur Grettisson; est voilá - ett sceniskt berättande som liknar en teatraliserad och mycket välgjord tv-serie växer fram på scenen. Paula Stenström Öhman tar ett ambitiöst grepp över en mångbottnad verklighet precis som hon gjorde med förra pjäsen ”People respect me now”, både med research i verkligheten och i teorierna och den här gedigna grunden märks – inget blir kliché eller plakat i denna vibrerande utsaga om ett nu i Sverige.

Kassandra, den försvunna 14-åringen är epicentrum i en historia som sen förgrenar sig likt ett träd och här får ensemblen vackert hänga med i svängarna. Och som de gör det: Tex Eva Rexed som enhetschefen Klas, en mager tillknäppt sextrakasserande karl, Angelica Pricks Shosh, ny på kontoret, hunsad och i kläm, Alexander Salzbergers polis Raymond som gör en ”Travolta - släng dig i väggen”-dans på personalfesten, Samuel Frölers underbara Catrine från Ungdomsjouren på Sergels torg och sen i princip allt som detta sceniska geni som Sandra Huldt är, gör - från socialsekreteraren Gun till fjortisen Ditte.

Och trots all humor så är ömheten och respekten för såväl socialsekreterarna som alla dessa som tränger hjälp inte att ta miste på, där en feministisk slagsida också är tydlig och enveten. Ja, det är ett märkvärdigt teaterarbete som Paula Stenström Öhman bedriver där min enda önskan är lite mer förtätning, förenkling och förkortning – lite teatral effektivisering kort sagt. Eller; en TV-series långa bågar, där allt skulle få ta tid, förgrena sig och djupna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".