Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – KONST

Tino Sehgal gör konst utan objekt

Publicerat måndag 12 december 2016 kl 14.00
Cecilia Blomberg: "Hela utställningen handlar om möten och mänskliga relationer"
(3:43 min)
Tino Sehgal Palais de Tokyo
Foto: Sveriges Radio

På 13 000 kvadratmeter har Tino Sehgal ställt ut på Palais de Tokyo under hösten. Kulturnytts Cecilia Blomberg var där.

En längre intervju med Tino Sehgal ur Snittet från 2008 – under artikeln

Titel: Carte Blanche à Tino Sehgal
Plats: Palais de Tokyo, Paris.
Konstnär/konstnärer: Tino Sehgal, (Inbjudna av honom är också) Daniel Buren, James Coleman, Félix González-Torres, Pierre Huyghe, Isabel Lewis och  Philippe Parreno.
Curator: Rebecca Lamarche-Vadel
Tid: Öppen tom 18 december
Kuriosa: 300 aktörer har hyrts in och utställningsytan är 13 000 kvadratmeter.

Tino Sehgal har bakgrund som dansare och han har studerat politisk ekonomi. Och som konstnär använder han sig inte av några objekt utan istället jobbar han med inhyrda människor; både proffs och amatörer. Konstverken är iscensättningar som han kallar "konstruerade situationer".

Det är alltså det som händer i utställningsrummet och bara där. Det finns inga fotografier, inga videoupptagningar

En konstruerad situation i Tino Sehgals värld innebär då att själva konstverket är det som uppstår i mötet mellan besökare och de personer han jobbar med och som fått särskilda instruktioner om vad de ska säga och vad de ska göra.

Det är alltså det som händer i utställningsrummet och bara där. Det finns inga fotografier, inga videoupptagningar, även om det finns en del i omlopp ändå på nätet.

Kulturnytts Cecilia Blomberg har sett utställningen.

– Den är väldigt olik vanliga konstutställningar. Hela utställningen handlar egentligen om möten och mänskliga relationer och att man dras in i någon form av socialt spel med de här aktörerna som han har bjudit in. Så varje besök är en väldigt individuell upplevelse, säger hon.

För att verkligen ta del av det Tino Sehgal gör måste man besöka en utställning. Och hans karriär har gått så bra att han mutat in sitt eget upphöjda hörn på den internationella konstscenen.

En del har kritiserat den här utställningen men vad är det som gör att du gillar den?

– En del tycker att det är för konstlat och att det är lite för hycklande att han å ena sidan kritiserar kulturinstitutionerna och å andra sidan profiterar väldigt mycket på den och är älskad av konstmarknaden. Men jag tycker ändå att det finns en värme och en kontakt som jag tycker att jag saknar ibland när jag gått runt länge och kollat på döda objekt, säger hon och fortsätter:

– Och det är väl kanske nånstans det där mötet och att man faktiskt kommer ut därifrån med lite öppnare ögon, säger hon.

Tino Sehgal har gjort många stora utställningar: Venedigbiennalen flera gånger, Documenta i Kassel, samt varit höstens konstnär i Turbin Hall på Tate Modern samt många andra separatutställningar på flera tunga konstinstitutioner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".