Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konstnärer etablerar sig genom sociala medier

Publicerat tisdag 13 december 2016 kl 06.26
Simon Stålenhag "Räknade inte med att det skulle bli viralt"
(2:11 min)
Simon stålenhag målar digitala bilder
1 av 5
Simon Stålenhag målar digitala bilder Foto: Simon Stålenhag
Simon Stålenhag
2 av 5
Foto: Simon Stålenhag
Simon Stålenhag
3 av 5
Foto: Simon Stålenhag
Simon Stålenhags verk "Ducks"
4 av 5
Simon Stålenhag Foto: Simon Stålenhag
Konstnärern Simon Stålenhag
5 av 5
Konstnärern Simon Stålenhag Foto: Matilda Ljungkvist/ Sveriges radio

Många konstnärer använder sociala medier för att marknadsföra sig. Simon Stålenhag är en av dem och tack vare delningar på nätet kan han i dag leva på sina illustrationer.

Simon Stålenhag gör digitala målningar där han placerar robotar och utomjordingar i vardagliga miljöer. I dag kan han leva på printförsäljning och jobb som han fått tack vare att hans bilder retweetas, rebloggas och omnämns på nätet. Det visste han inte för fyra år sedan när han la ut den första bilden.

– Det var ju inte som att jag räknade med att det skulle bli viralt. Men det var ett sätt för att liksom kunna säga till kompisarna på Facebook att kolla på de här bilderna. Ni kommer säkert känna igen de här miljöerna för det är där vi växte upp och sådär. Väldigt liksom lokalt. Men sen så tog det fart, säger han och i dag har Simon Stålenhag över tjugofemtusen följare på Twitter.

Konstnären och doktoranden Karin Hansson har studerat maktmekanismer på nätet och menar att sociala medier gör det möjligt för en mer mångfacetterad publik att ta del av konst. Och det är även något som Simon Stålenhag har märkt.

Jag har aldrig varit intresserad av konst. Men jag gillar det här

– Jättemånga som verkligen skriver till mig på Twitter eller skriver om mig att: jag har aldrig varit intresserad av konst. Men jag gillar det här.

Karin Hansson menar också det finns ett problem med att människor bara tar del av vissa sociala kanaler som återspeglar den egna verkligheten. Även det här ser Simon Stålenhag vars följare och köpare är en extremt homogen grupp av teknik och science fiction intresserade män, som är mellan 25 och 40 år.

– Alltså med mina bilder är det ganska klart att det handlar om folk i samma ålder som mig. För bilderna är väldigt tydligt daterade. Sent 80-tal, 90-tal, alltså min barndom helt enkelt. Och också förstås folk som är mycket ute på nätet helt enkelt och läser de här nättidningarna som skriver om mina bilder och så. Så jag tror att jag ärver en demografi från dem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".