Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsertmästare Malin Broman blir solist

Publicerat onsdag 14 december 2016 kl 08.00
Malin Broman: Den är explosiv
(2:35 min)
Violinisten Malin Broman
1 av 2
Violinisten Malin Broman. Foto: Bo Södergren
Malin Broman som konsertmästare när SRSO, Daniel Harding och pianisten Maria João Pires tolkar Chopin. Foto: Mattias Ahlm/SR
2 av 2
Malin Broman som konsertmästare när SRSO, Daniel Harding och pianisten Maria João Pires tolkar Chopin. Foto: Mattias Ahlm/SR

Det förekommer men mycket sällan, att en tonsättare specialskriver ett stycke åt konsertmästaren i en symfoniorkester, men nu händer det. Nu får Radiosymfonikernas Malin Broman ett sådant stycke.

Imorgon kväll uruppför Sveriges Radios symfoniorkester en violinkonsert som den brittiska tonsättaren Helen Grime har skrivit åt orkesterns konsertmästare Malin Broman.

Helen Grime har samarbetat med Malin Broman tidigare men inte då Broman har varit konsertmästare i en symfoniorkester, och hon känner Bromans sätt att spela.

Grime berättar att hon vill lyfta fram Bromans gyllene, passionerade ton och orädda spelstil.

Stycket heter bara "Violin concerto" – violinkonsert alltså – för att Grime ville att det skulle ha fiolen i centrum, och efter en livlig och kraftfull inledning fortsätter det i mer lyriska partier, innan det tar fart igen tillsammans med Radiosymfonikerna och deras chefsdirigent Daniel Harding.

Malin Broman känner sig smickrad av att ha fått konserten skräddarsydd åt sig:

– Den är rolig att spela och det är nog mycket på grund av att det är så hon har skrivit, att den är explosiv. Man känner verkligen att man får visa många sidor. Ja, det känns att den är skriven för en - det är väldigt, väldigt roligt, säger hon.

Broman gör insatser soloviolinist annars också, och om skillnaden mellan att sitta direkt till vänster om dirigenten tillsammans med de andra violinisterna och att vara solist säger hon:

– Det är stor skillnad. Man ska vara en del av ett kollektiv när man är konsertmästare, man är en slags ledare men man gör saker tillsammans, men det gör vi ju även nu. Det är bara det att man har en mycket mer framträdande roll.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".