Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt att behålla annonsörer sedan nedstängning för ungersk tidning

Publicerat torsdag 22 december 2016 kl 13.59
Gunnar Bolin berättar om nedstängningen av dagstidningen Nepszabadsag
(5:30 min)
Tidningen Nepszabadsag var en av de få kritiska röster i Ungern.
1 av 2
Tidningen Nepszabadsag var en av de få kritiska röster i Ungern. Foto: AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK

Det har gått över två månader sedan den plötsliga nedstängningen av den ungerska tidningen Nepszabadzag. Inte mycket har hänt sedan dess.

För två månader stängdes oppositionella dagstidningen Nepszabadsag i Ungern plötsligt ned. Av ekonomiska skäl, var förklaringen, men journalisterna på tidningen och många andra bedömare såg det som ett politiskt beslut. Ett beslut som den sittande regimen med premiärminister Viktor Orban i spetsen låg bakom.

Chefredaktören Marton Gergely har varit fast besluten att starta upp tidningen igen men det har varit svårt att behålla annonsörer seedan händelsen.

Nepszabadsag är en tidning som funnits länge i Ungern och hade sin verkliga storhetstid - upplagemässigt - under kommunisttiden när den var "regimens röst". Efter murens fall privatiserades den men hade länge kopplingar till det ungerska socialdemokratiska partiet, på senare år har den setts som en av de få tidningarna i Ungern som kritiskt granskar de sittande regeringen.

Vi har insett att den Ungerska mediemarknaden inte existerar längre

Orsakerna till vad Nepszabadsags nedläggning i oktober beror på går isär. Tidningens ägare hävdade att det inte alls hade med någon politik att göra. Chefredaktören Marton Gergely var av en annan åsikt.

– Det har varit som att åka berg och dalbana, vi har insett att den Ungerska mediemarknaden inte existerar längre, säger han till Kulturnytt.

Det Marton Gergely menar är att den fria konkurrensen inte fungerar vilket märktes på hur svårt det var att behålla annonsörer. Enligt Gergely fanns det prenumeranter och villiga annonsörer och att starta upp tidningen igen var fullt möjligt. Men efter stängningen har en efter en har samarbetspartners dragit sig ur.

– Det beror på att den ungerska regeringen har gjort ett statement, de säger om någon vill starta en sån tidning så blir det mot viljan hos den ungerska regeringen, försök inte, säger Marton Gergely.

Marton Gergely berättar att även fastän man kan säga vad man vill om herr Orban utan att bli misshandlad på gatan. Men om man sysslar med undersökande journalistik och granskar Orban själv, hur han har berikat sig och sin familj så kommer de efter en. Och då ser de till att ens plattform försvinner.

Poängen är att trots att det är ofarligt att ha en tidskrift är du kan skriva vad du vill, eller en teater där du kan sätta upp vilka pjäser du vill så blir det svårt om du inte får statligt understöd. Dina texter kommer inte spridas i skolorna och din journalistik kommer aldrig att kunna ge genklang i medier som når ut utanför en liten klick i storstäderna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".