Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Manifestation för musiken i skolan

Publicerat onsdag 21 december 2016 kl 12.54
Orkesterläraren Abigail Alwin: Vi utbildar HELA barnet
(2:38 min)
Orkesterledaren Abigail Alwin från Ann Arbor, Michigan, USA och dirigenten Göran Staxäng på Forum 21.
1 av 2
Orkesterledaren Abigail Alwin från Ann Arbor, Michigan, USA och dirigenten Göran Staxäng på Forum 21. Foto: Berit Nygren/SR
Kulturskolans i Kalix rektor Björn Emmoth på Forum 21.
2 av 2
Kulturskolans i Kalix rektor Björn Emmoth på Forum 21. Foto: Berit Nygren/SR

Idag samlas ett 30-tal personer i Stockholm för att diskutera hur musiken ska bli en integrerad del av för-, grund- och gymnasieskolan.

Bakom manifestationen står ett initiativ som heter Forum 21 som funnits sedan millennieskiftet, och i spetsen för det går dirigenten Göran Staxäng som brinner för detta:

- Vi skulle vilja se hur alla barn fick möjlighet att skapa musik, att lära sig grunder, utveckla det och att få spela tillsammans och att få göra detta på skoltid, som en del av skolschemat. Att musik värderas precis lika högt som kärnämnen som matematik, språk, historia, geografi, säger Göran Staxäng.

Idag har den svenska grundskolan ett obligatoriskt musikämne, och av de kanske 200 000 som ägnar sig åt musik i Kulturskolan gör kanske hälften det på skoltid mellan lektionerna, men det räcker alltså inte enligt Forum 21.

Bland dagens gäster finns en stråkkvartett* från staden Ann Arbor i den amerikanska delstaten Michigan. Där får alla elever av tradition musikundervisning ända upp i high school, alltså motsvarigheten till gymnasiet, och i femte klass måste alla elever lära sig ett instrument.

- Det handlar om att utbilda hela barnet, om att utbilda medborgare som är kreativa, uppfinningsrika och kan samarbeta och där är musiken det perfekta verktyget för att utbilda unga på det sättet, säger orkesterläraren Abigail Alwin.

Här i Sverige har Kulturskolan i Kalix också ansvar för musikundervisningen i grundskolans timplan liksom obligatorisk instrumentalundervisning. Som på låg- och mellanstadieskolan i Innanbäcken där alla barn spelar brassinstrument, och de flesta fortsätter spela därefter, men det handlar inte om att ta ansvar för kultursamhället i stort, säger Kulturskolans rektor Björn Emmoth:

- Vårt syfte är framför allt att ge de här grunderna - alltifrån kognitiva förmågor till färdighetsutveckling, socialt sammanhang, personlighetsutveckling, identitet egentligen, sekvensminne, många saker man kan öva, säger Emmoth och fortsätter:

- Vi kan alltså träna eleven kort och gott. Vad den sedan gör av sina kunskaper är utanför vårt ansvarsområde.

Emmoth är också vice ordförande i kulturskolornas samarbetsorgan Kulturskolerådet, som håller på att sammanställa ett remissvar på den nyligen presenterade Kulturskoleutredningen.

Remisstiden går ut i mars men personligen tycker Emmoth att utredningen inte borde ha angett att verksamheten ska ske på ungas "fria tid", som det heter:

- Som vilka klockslag den ska ske, den ska marknadsföras, men det finns ganska lite substans i vad man egentligen ska uppnå med barnen och det är det vi brinner för här, säger han.

Svagt under talet hörs stråkkvartetten spela Sjostakovitj' åttonde stråkkvartett.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".