Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dokumentära grepp lyfter radiodramat

Publicerat måndag 9 januari kl 13.00
"Radiolyssnarna känner igen den dokumentära tonen"
(3:03 min)
De dödas röster.
1 av 3
Omslagsbilden för Sveriges Radio Drams "De dödas röster" Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.
Malin Axelsson, Konstnärlig ledare Sveriges Radio Drama.
2 av 3
Malin Axelsson, Konstnärlig ledare Sveriges Radio Drama. foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio Foto: Mattias Ahlm
Martin Johnson. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.
3 av 3
Martin Johnson. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

I år växte trenden med radiodrama-poddar i USA och Sverige fick sin första fiktiva succépodd. Gemensamt för de flesta av de här poddarna är att de lånar formen från det dokumentära.

I somras släpptes och hyllades "De dödas röster", en Sveriges Radio-podd skapad av Sara Bergmark Elfgren, en påhittad historia som lånade dokumentärseriens form. 

Ett annat formgrepp som använts är det man kan kalla "found footage", eller upphittade ljud. I "Within The Wires" är det inte en dokumentär utan istället upphittade avslappningsband som bygger historien.

Den dokumentära tonen är något som radiolyssnaren känner igen

Malin Axelsson är konsnärlig ledare för Sveriges Radio drama, som förut hette Radioteatern.

- Det som många radiomakare som sysslar med fiktion gör idag är att söka ett sätt att tala till lyssnaren som ger vad man på amerikanskt manusspråk kallar "suspension of disbelief": Något som släpper in lyssnaren och får lyssnare att släppa sitt tvivel. Den här dokumentära tonen, det är något som radiolyssnaren känner igen, även den som aldrig varit på teater eller lyssnat på radiodrama, säger hon.

Hon berättar att de på Sveriges Radio Drama var mycket medvetna om de amerikanska poddar som använder sig av mockumentära grepp som "The Black Tapes" och "The Message" när de skapade "De dödas röster".

Inte säkert att nästa succé litar på samma formrecept

"Kommando Karim", en annan P3-serie, använder också dokumentärens form. Men det är inte säkert att nästa succé litar på samma formrecept, i en genre som är mitt i en kreativ fas, menar Malin Axelsson.

- När lyssnare vänjer sig vid det "mockumentära" så kommer man också ställa nya och andra krav. Ju fler dramaserier det finns, desto mer kommer man som lyssnare vilja ha variation.

Martin Johnson är en radioproducent som arbetar med internationella radiodramapriset The Sarah Awards, och podden Serendipity som spelar upp radiodrama från hela världen.

Sedan priset instiftades för tre år har han sett en genre där det hänt otroligt mycket, säger han. Och det är inte så konstigt att det ofta är i en form lånad av dokumentären.

Radioteatern var död

- Om vi säger att radioteatern var död, så som vi var vana att göra radioteater, då började människor återuppfinna allting igen. Då sökte man sig till trygga sätt att berätta, och då blir "found footage" ett sätt att göra det på.

Han tillägger att radiomakarna säkert snart kommer släppa det formgreppet.

- Det glädjande i allt det här är att folk börjat lyssna på radiodrama igen. Annars kanske det skulle ha dött och bara existerat som kuriosa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".