Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sju år försenad invigning av Hamburgs nya konserthus

Publicerat onsdag 11 januari kl 07.00
Vägen till Hamburgs nya signaturbyggnad har varit lång
(3:01 min)
Elbphilharmonin får sin hemmascen i Hamburgs nya konserthus.
1 av 2
Elbphilharmonin får sin hemmascen i Hamburgs nya konserthus. Foto: Daniel Reinhardt
Den stora konsertsalen i Hamburgs nya konserthus rymmer drygt 2 000 sittande.
2 av 2
Den stora konsertsalen i Hamburgs nya konserthus rymmer drygt 2 000 sittande. Foto: Christian Charisius

Det har blivit tio gånger dyrare än planerat, men nu är det dags för invigning av Hamburgs spektakulära konserthus, Elbphilharmonin.

P2 LIVE kl 20: Invigning av Elbfilharmonin, Hamburgs nya konserthus

P1 KULTUR: Reportageserie om dyra och försenade prestigebyggen

Lagom till invigningen tycks alla skällsord vara som bortblåsta. Istället dominerar euforin över konserthallen vid floden Elbe.

– Inte ens i våra underbaraste drömmar hade vi kunnat föreställa oss en så vacker sal, säger chefdirigenten för Nordtyska radion, NDRs symfoniorkester som är överväldigad över den nya hemmascenen för hans orkester, som framöver går under namnet Elbphilharmonikerna.

Efter att ha provsjungit några toner är den franske countertenoren Philippe Jaroussky mycket nöjd med akustiken som har mejslats fram av världens främsta experter. Stora salen med plats för 2.150 åhörare hänger som en gigantisk droppe i den väldiga glastillbyggnaden ovanpå ett hamnmagasin i tegel. Den böljande glasfasaden reser sig mot himlen och mynnar ut i ett välvt tak av väldiga vågtoppar.

I Hamburg hyllas den spektakulära byggnaden som århundradets byggnadsverk men vägen hit har varit kantad av skandaler och kriser. Idén som föddes för 15 år sedan skulle kosta Hamburgborna 77 miljoner Euro och stå klart 2010. Men slutnotan hamnade på det tiodubbla, motsvarande drygt 7,5 miljarder kronor.

Seriösa röster ville att den halvfärdiga konstruktionen skulle lämnas som monument över storhetsvansinnet

De många konflikterna mellan byggfirman, de schweiziska arkitekterna Jacques Herzog och Pierre de Meuron och stadsledningen ledde till att bygget stoppades under ett par år. Kritikerna blev allt fler och seriösa röster ville att den halvfärdiga konstruktionen skulle lämnas som monument över storhetsvansinnet och istället låta Hamburg bli en förebild för modet att stoppa slöseri med skattemedel.

Men bygget återupptogs och idag firas det nya landmärket också som symbol för det nya mondäna livet i det gamla hamnområdet, vars verksamhet flyttat längre ut där det finns mer plats för nutidens enorma lastfartyg.

För initiativtagarna till projektet var hämnden ljuv när Hamburg nyligen, som enda tyska stad, placerades på New York Times lista över städer värda att besöka under året. Ett paradis för arkitektur- och designälskare, löd omdömet.

Kommentarerna till den omstridda byggnaden tar sig nu nya musikaliska toner

Och kommentarerna till den omstridda byggnaden tar sig nu nya musikaliska toner. Om Blixa Bargeld och Einstürzende Neubauten kommer att spela låten Architekur ist Geiselnahme (Arkitektur är gisslantagande) är inte känt. Men de är en av många attraktioner under den tre veckor långa invigningsfestivalen som inleds ikväll med bland andra förbundskansler Angela Merkel bland gästerna i Elbphilharmonin, som redan fått smeknamnet Elphi.

På onsdag kväll klockan 20:00 sänds också invigningen av konserthuset live i Sveriges Radio P2

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".