Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ingen publikrusning till Moderna museets digitaliserade samling

Publicerat torsdag 12 januari kl 06.54
Följ med in i Moderna Museets "digitaliseringsverkstad"
(6:03 min)
Moderna Museets digitaliserade samling.
1 av 2
Moderna Museets digitaliserade samling. Foto: Skärmdump
Museifotograf Prallan Allsten fotograferar av Henrik Danielssons verk "Sooty Void".
2 av 2
Museifotograf Prallan Allsten fotograferar av Henrik Danielssons verk "Sooty Void". Foto: Fredrik Björkman/Sveriges Radio

I regeringens kulturarvspolitik är digitaliseringen av museernas samlingar en viktig del i att göra kulturarvet tillgängligt för fler. Moderna museets samling på nätet har dock inte väckt något större intresse hos konstintresserade.

Antingen tar kameran ingen bild, eller så fyrar blixten inte av när den ska. Museifotograf Prallan Allsten försöker få kameran och ljuset att synkronisera i den stora fotostudion på Moderna museet i Stockholm, placerad ett par trappor under utställningssalarna. Passande nog inhyst mitt emot fotoarkivet, där printar från storheter som Henri Cartier-Bresson, Ansel Adams och Christer Strömholm ligger i dvala mellan utställningarna.

Prallan Allsten känner dock inte av några spöken från giganterna i fotostudion. Här är det egna konstnärliga uttrycket som fotograf reducerat till ett absolut minimum. Exakthet är målet, att avbilda verken så naturligt och verkligt som möjligt.

Fotografier, teckningar, grafik

– Här plåtar vi då allt från fotografier, teckningar, grafik, målningar av olika slag, alla möjliga skulpturer. Så det är ändå rätt så varierat men det kan bli rätt så långsamt när man plåtar hundra teckningar eller tvåhundra fotografier. Ibland kan jag stå och plåta jättelådor med fotografier, det bara rasar igenom. Jag måste stoppa efter en viss mängd, annars sitter det inte kvar i huvudet. Jag måste redigera dem och då måste jag ha dem i minnet för att kunna redigera dem.

Vad är det du gör när du redigerar, piffar upp ljuset?

- Nej nej nej, vi försöker hålla det så naturligt som möjligt.

Och din artistiska frihet, hur är det med den?

- Haha, nej det finns inte.

Kameran vaknar till slut till liv och dagens första alster av många, Henrik Danielssons verk "Sooty Void", ska in i den digitala samlingen.

I regeringens förslag till kulturarvspropositition, som kulturminister Alice Bah Kuhnke presenterade i slutet av förra året, syntes regeringens vilja att digitalisera Sveriges gemensamma kulturarv. Museernas samlingar ska digitaliseras, bland annat för att tillgängliggöras för allas beskådning på nätet.

Digitaliseringen tar tid

Men digitaliseringen kommer ta tid. På Moderna museet i Stockholm rullar en aldrig sinande ström av verk in i fotostudion för att anta tvådimensionella dimensioner. Museet räknar med att hela samlingen är digitaliserad tidigast år 2025 och senast 2113 beroende på arbetets gång.

Det innebär att det blir några tusen verk som står framför Prallan Allstens kamera varje år. Men det är en byråkratisk gång verken ska vandra innan de äntrar fotostudion.

– Först ska en intendent syna den, sen ska konservatorn ha hand om den, sen ska den transporteras runt och sen ska den ha plats någonstans så det kan bli hängande någonstans. Men nu är det lite projekt så jag tycker att nu 2016 har vi nog lyckats få in allt.

Men kommer du någonsin kunna vinna över strömmen av nya verk som kommer in?

- Jag kommer nog aldrig vinna över den, det kommer nog aldrig någon göra.

2016 var ett gott år för de statliga museerna där de allra flesta tagit emot rekordmånga besökare. Så även för Moderna museet i Stockholm. Men intresset för den digitala samlingen har varit svalt. Sedan den nya hemsidan lanserades i februari 2015 har den digitala samlingen haft omkring 76 000 besök, det kan jämföras med en miljon besökare som föredrar att ta del av den moderna konsten i museets salar i Stockholm.

Få besök till digitala samlingen

Jag tar mig upp till nämnda salar för att höra mig för hur museets ledning ser på att besökarna inte väljer att besöka den digitala samlingen. I popkultursalen väntar Ann-Sofi Noring som är vice museichef.

– Man kan säga att digitaliseringen, vad gäller samlingen, ersätter gamla tiders registerkort som skrevs för hand. Det är ett sätt att hålla reda på saker och ting. Men det är också ett sätt att sprida kunskap, att föra ut det i andra kanaler som till exempel hemsidan.

Är det här det bästa sättet att locka människor till att ta del av Moderna museets samling?

– Det är ett sätt bland många. I den tiden vi lever i dag så tror jag att det ligger mycket av utveckling och potential i detta. Så vi måste följa utvecklingen och vara en del av den och fortsätta att förbättra våra kanaler ständigt. Vad gäller samlingen på nätet så kan man säga att den jobbar vi med ständigt och vi håller just nu på med att foga in den lite mer i den allmänna utformningen så att den blir mer en del av hela hemsidan rent synligt, visuellt.

Att besöksantalet i den digitala samlingen är lågt är kanske inte är så konstigt. Den digitaliserade samlingen är ett arkiv i sin form. Genom att söka på titlar, konstnärer eller nyckelord får en upp bilder på verken att beskåda. Det är ganska långt ifrån den kunskap, kreativitet och resurs som investeras i utställningarna på museet. Intrycket av den digitaliserade museisamlingen är lika platt som det tvådimensionella medium den förvisats till.

Andra museer har kommit längre

Det finns museer i andra länder som kommit längre än Moderna Museet, som utnyttjar kreativiteten och teknikens möjligheter för att bjuda in intresserade konstkonsumenter. Man kan till exempel vandra genom delar av Louvren i Paris och beskåda samlingarna ur ett 360 graders perspektiv. Guggenheim i New York erbjuder intresserade att vandra genom museets spiralgång fylld med konst.

Några sådana storslagna planer har inte Moderna Museet, här handlar det snarare om att visuellt locka in till den digitala samlingen på hemsidan, en logistisk fråga, menar Ann-Sofi Noring.

– Där ska vi förbättra oss och det är jag helt förvissad om att det kommer vi att göra. Det har sina orsaker till att det ser ut så för att detta att söka i samlingen, vi utarbetade det arbetet innan vi gjorde om vår hemsida. Så det ser annorlunda ut, ett helt annat rum. Vi ska försöka homogenisera det hela och få det hela att bli lättare och mer tillgängligt på hemsidan. Så det är mer en teknisk fråga som vi jobbar på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".