Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – FILM

"American Pastoral" – ojämn regidebut av Ewan McGregor

Publicerat torsdag 12 januari kl 06.30
Emma Engström: "Varför filma just Amerikansk pastoral?"
(2:14 min)
Stillbild från långfilmen American Pastoral.
Stillbild från långfilmen American Pastoral. Foto: Press

När skådespelaren Ewan McGregor nu regidebuterar är det med en filmatisering av författaren Philip Roths kanske mest omtyckta och prisade romaner, "Amerikansk pastoral" från 1997.

Titel: American Pastoral
Regi: Ewan McGregor
I rollerna: Ewan McGregor, Jennifer Connelly och Dakota Fanning
Genre: Dramathriller
Betyg: 2 av 5

I huvudrollen placerar McGregor sig själv: en judisk handskfabrikör vars dotter dras med i 68-rörelsens revolutionära vrede.

Ta hem kriget till din egen stad. Så säger Swede till sin tonårsdotter Merry som inte får lämna den sömniga förstaden och åka till New York för att protestera mot Vietnamkriget. Protestera här, säger han, utan att ana konsekvenserna.

American pastoral utspelar sig i den spricka som uppstod mellan föräldrar och barn under slutet av 60-talet när efterkrigstidens unga radikaliserades och protesterade mot det de tyckte var en förstockad borgerlighet hos föräldragenerationen.

Dottern Merry identifierar sig med förtryckta grupper och romantiserar politisk terrorism. Och Philip Roth lånar friskt citat från vänsterorganisationen Weathermen, som ville göra Vietnamkriget synligt på hemmaplan.

Ewan McGregor är för ofokuserad för att berättelsen ska bli relevant

Men Ewan McGregor är som regissör för ofokuserad för att berättelsen ska bli relevant. Det helt enkelt oklart varför han valt att filma just "Amerikansk pastoral". Därför blir hans konstnärliga val också otydliga.

Bland annat skapar han en nutida ramhandling på en klassåterförening, en rest från förlagan och dess berättare författaren Nathan Zuckerman. Men ramhandlingen hänger inte ihop med den verkliga berättelsen, utan stjäl bara energi från filmen.

McGregor har också valt att para sitt drama med paranoida thrillerbeståndsdelar. Utan djupare karaktärsbeskrivningar av Swede och hans fru blir det mest svårbegripligt.

Vad är det för besatthet Swede har av sin dotter?

Vad är det till exempel för besatthet Swede har av sin dotter, är den verkligen sexuell?

Filmen blir en svårtillgänglig sumpmark av halvt dränkta tankar och uppslag. Synd för här gömmer sig en berättelse om såväl arvet efter 68-generationen som om föräldraskapets värsta mardröm - att barnet som man har älskat och burit ska bli en destruktiv vuxen.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.