Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION - OPERETT

Glad änka slaktad och hopmonterad med skratt

Publicerat söndag 22 januari kl 00.09
Per Feltzin: "En titt in i Henrik Dorsins feberfantasier."
(3:20 min)
Miriam Treichel i rollen som Catharina Njegus och Henrik Dorsin som Operans VD Benny Zetterberg
Miriam Treichel i rollen som Catharina Njegus och Henrik Dorsin som Operans VD Benny Zetterberg Foto: Markus Gårder

Ovanligt stor förhandspublicitet har Lehárs operett Glada änkan fått och allt är koncentrerat kring en enda person - både på scenen och med bearbetningen. Henrik Dorsin gör debut på Kungliga Operan.

 

Titel: Glada änkan
Tonsättare: Franz Lehár
Plats: Kungliga operan i Stockholm
Regissör: Ole Anders Tandberg
Text: Henrik Dorsin efter Victor Léon och Leo Stein
Sångare: Elin Rombo, Jeremy Carpenter och Henrik Dorsin bl.a. 
Scenografi: Erlend Birkeland
Koreografi: Roine Söderlundh
Speltid: I första hand till 15 juni 2017

Det är inte Glada änkan jag får se, det här är en titt in i Henrik Dorsins feberfantasier. Han har skurit ner allt i bitar och satt ihop det på ett sätt som bara slumpvis påminner om originalet. Ofta är det riktigt roligt, fyndiga svängar med både dagsaktuella ordvitsar och lek med textmaskinen och den som jobbar med den - plus en dans för tre ben och en massa repliker direkt ut mot publiken. Men - stundals är det krampaktigt, krystat och bara en massa fåniga karikatyrer.

Glada änkan handlar egentligen om ett litet land som är bankrutt och på ambassaden i Paris försöker man få en rik änka att gifta sig med en landsman för att rädda landet.

I Dorsins bearbetning är det själva Kungliga operan som har enorma ekonomiska problem och därför behöver en succé för att rädda främst operachefen Benny Zetterbergs jobb - det är den rollen som Dorsin gör.

För att lyckas behöver han en bra regissör som kan göra en strålande uppsättning åt primadonnan Hanna Glawari. Han anlitar en man med gigantiskt ego: Danilo Danilovitsch, avantgarderegissör på Teater Turbulens i Hökarängen - han hänger ofta på pizzerian Maxim. Jeremy Carpenter gör Danilo - Glawari görs av Elin Rombo.

Mycket är alltså finurligt - också i Ole Anders Tandbergs regi. Många skrattar mycket, andra, som jag, sitter och ler och ytterligare andra drar inte på munnen.

Oavsett om man tycker att det är roligt så är det svårt att bryr sig om vad som sker på scenen. Det är som två olika uppsättningar där berättelsen och musiken, hur bra den än görs, för det görs den, tramsas bort. Men leendet, ja, det finns ofta nog.

Operaguiden i P2 berättar mer om Glada änkan.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".