Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Upplevelsen i fokus på nya Scenkonstmuseet

Publicerat tisdag 7 februari kl 13.00
"Ger scenkonsten en extra tyngd som vi saknat i Sverige"
(2:28 min)
Gestrument, teknik som läser av kroppars rörelser och kopplar det musik.
1 av 4
Gestrument, teknik som läser av kroppars rörelser och kopplar det musik. Foto: TT
Museet tillhör myndigheten Statens musikverk och hette tidigare Musik- och teatermuseet. Foto: Adam Wrafter/SvD/TT
2 av 4
Museet tillhör myndigheten Statens musikverk och hette tidigare Musik- och teatermuseet. Foto: Adam Wrafter/SvD/TT
Museets uppdrag är att levandegöra kulturarvet inom musik, teater och dans i Sverige. Foto: Adam Wrafter/SvD/TT
3 av 4
Museets uppdrag är att levandegöra kulturarvet inom musik, teater och dans i Sverige. Foto: Adam Wrafter/SvD/TT
Daniel Wetterskog, chef för nya Scenkonstmuseet och utställningsansvariga kuratorn Clara Åhlvik. Foto: Adam Wrafter/SvD/TT
4 av 4
Daniel Wetterskog, chef för nya Scenkonstmuseet och utställningsansvariga kuratorn Clara Åhlvik. Foto: Adam Wrafter/SvD/TT

På lördag öppnar det nya Scenkonstmuseet i Stockholm, det som tidigare hette Musik- och teatermuseet och som stängdes ner 2014.

 Nu har byggnaden renoverats av Statens Fastighetsverk för drygt 38 miljoner kronor och byggts ut till ett museum med lika mycket fokus på dans och teater som på musik. Ett modernt interaktivt upplevelsemuseum i Stockholms äldsta industribyggnad, byggd på 1600-talet.

– Det jag hoppas är att besökarna, när de går ut härifrån, ska känna sig inspirerade och lite taggade: Jag tror jag ska börja sjunga i kör igen, det är så himla kul.

– Eller ska vi inte gå på teater, vi går ju aldrig på teater? Att få en slags energi, det här finns för mig i samhället, säger utställningskurator Clara Åhlvik.

Hon står i teaterrummet på Scenkonstmuseet där det sista sågas till och borras upp för att bli klart tills öppningen på lördag. På tre våningsplan ryms musik, dans och teater.

Istället för en kronologisk tidslinje över scenkonsten ligger fokus på just inspiration och berättelser, ur svensk teaterhistoria till exempel. Clara Åhlvik visar upp ett brev till Lars Norén.

– Han får brevet från Carl Thunberg från Tidaholmsanstalten som frågar Lars Norén: Skulle du vilja komma och hälsa på oss, vi har bildat en teatergrupp här och letar efter en pjäs som beskriver vår situation? Det ville ju Lars Norén och det var början till hela 7:3.

Brevet till dramatikern Lars Norén ingår i museets samling, som efter sammanslagningen av Musik, Teater och Marionettmuseet uppgår till över 60 000 föremål.

Som scenografiskisser till urpremiären av Strindbergs "Ett drömspel" på Svenska Teatern 1907, en dräkt från Ludvig XIV:s  hovbalett och rapparen Erik Lundins handskrivna texter.

Men man har även satsat mycket på interaktiva upplevelser, där besökaren själv får utforska olika scenkonster. Clara Åhlvik går in rummet där det finns ett så kallat gestrument, som skapar musik genom ens kropp.

Människor börjar dansa utan att tänka

– Nu rör jag på mina händer och då börjar det spelas musik samtidigt som jag ser mig själv i en slags avatar på en skärm framför mig. Det är en kamera som läser av våra kroppars rörelser och kopplar det musik.

– På det här sättet får vi människor att börja dansa utan att tänka på att de dansar.

Vad kan det här museet bidra till scenkonsten i stort, vad har det för betydelse?

– Det är viktigt för scenkonsten att finnas representerad på ett museum. Och att scenkonsten finns på ett museum ger också scenkonsten en extra tyngd som vi har saknat i Sverige.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".