Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – LITTERATUR

Bildningsroman för 60-plussare

Publicerat onsdag 15 februari kl 11.06
Ulla Strängberg: "Ett försvar för tanken, och för konsten som gör oss levande"
(2:30 min)
Enrique Vila-Matas. Foto Maj Lindström.
Enrique Vila-Matas. Foto: Maj Lindström

Enrique Vila-Matas är en av den spanskspråkiga litteraturens mest originella röster i post-Franco-generationen. Den nya romanen, "Utan logik i Kassel" är hans tredje på svenska och handlar om en författares möte med den avantgardistiska bildkonsten.

Titel: "Utan logik i Kassel"
Originaltitel: "Kassel non invita alla logica"
Författare: Enrique Vila-Matas
Översättning: Yvonne Blank

Boken bygger på Vila-Matas egna erfarenheter. Författaren blir inbjuden till Documenta 13 i Kassel, en av världens största utställningar för samtidskonst som återkommer vart femte år. Hans uppdrag är att vara en levande installation på en Kinakrog. Under skylten "Writer in residence" ska han sitta och skriva på ett podium till allmän beskådan.

Vad har bildkonsten med litteraturen att göra? Det är detta Vila-Matas undersöker, med lika delar entusiasm och skepsis.

Det här är en rolig roman, på det lätt absurdistiska vis som utmärker Vila-Matas prosa

Han tar med sig sina husgudar, Nietzsche, Kafka och landsmannen Cela för att försöka förstå vad det egentligen är han har tackat ja till. Kuratorer och PR-kvinnor är lika förbindliga som outgrundliga om syftet med besöket. Författaren känner stark olust mot att sitta och skriva inför publik. Den enda som tar notis om honom är en sorgklädd kvinna som skriker "Writer, writer!" när hon inte ropar ut nyheten om Europas död.

Det här är en rolig roman, på det lätt absurdistiska vis som utmärker Vila-Matas prosa.

Författaren går omkring i Kassel med en storögd förundran, öppen för den konst som många bedömer som obegriplig. Han frågar sig var kopplingen finns mellan den nyskapande konsten och en parfym som tillhört en nazistkvinna. Men steg för steg leds han in i en annan värld än det skrivna ordets, en värld där en installation av den fransk-vietnamesiske konstnären Pierre Huyghe fascinerar honom så att han gång på gång återvänder. Det rör sig om en kvinna som sitter på en komposthög med en bikupa över huvudet. En vinthund med ett neonfärgat ben gör henne sällskap.

Så blir "Utan logik i Kassel" ett försvar för tanken, och för konsten som gör oss levande

"Collapse and recovery" är temat för utställningen, sammanbrott och återhämtning, och det är just den processen som författaren genomgår under sitt veckolånga besök. På slutet är han i ett sinnestillstånd där  intresset för det han ser oavbrutet expanderar. Han konstaterar att  konsten är en metafor för det historiska ögonblick vi befinner oss i. Livet är inte det vi ägnar oss åt i vardagen, säger han, det är det vi uppfinner i fantasin.

Så blir "Utan logik i Kassel" ett försvar för tanken, och för konsten som gör oss levande.

Den här mixen av essä, fiktion och självbiografi  gör att jag faller pladask. Vila-Matas är på ett strålande humör och lyckas, med sin komplexitet och mångtydighet med att bekräfta våra livs möjligheter, som är varje skönlitterär boks största behållning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".