Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

En annan sorts selfie – Aneta Grzeszykowskas "Body of work"

Publicerat måndag 20 februari kl 10.10
Slut eller början, djur eller människa?
(6:47 min)
Ansikte och mun på läder
1 av 4
"Selfie #19". Foto: © Aneta Grzeszykowska/Raster Gallery, Warszawa
"Negative Make Up, red". Foto: © Aneta Grzeszykowska/Raster Gallery, Warszawa
2 av 4
"Negative Make Up, red". Foto: © Aneta Grzeszykowska/Raster Gallery, Warszawa
"Selfie #12b". Foto: © Aneta Grzeszykowska/Raster Gallery, Warszawa
3 av 4
"Selfie #12b". Foto: © Aneta Grzeszykowska/Raster Gallery, Warszawa
Installationsbild, "Body of work", Aneta Grzeszykowska. Foto: Mindepartementet
4 av 4
Installationsbild, "Body of work", Aneta Grzeszykowska. Foto: Mindepartementet

På Mindepartementet i Stockholm är den polska konstnären Aneta Grzeszykowska aktuell med utställningen "Body of work". Katarina Wikars träffade henne.

Ögon, bröst, lösryckta fingrar, en röd mun, en vagina med nålar i. Händer som ömt håller ett till hälften upplöst ansikte.

"Selfie" heter en serie på 18 bilder, en sorts auto-porträtt av en kvinnokropp i delar. Aneta Grzeszykowska har använt sin egen kropp, säger hon, men det är inte viktigt, den var bara närmast till hands. Alla ska kunna identifiera sig med kroppen på bilden. Är det en dekonstruktion eller en konstruktion av en ny varelse? Det är vad mitt arbete handlar om, säger hon, det finns inte något svar, man kan se en skulptur bli till eller en människa falla i bitar.

Objekten är gjorda av grishud som jag köpte i mataffären, säger Aneta, det är likadant skinn som människan har. Jag använder många material, fortsätter hon, grishud är bara ett av dem, men jag gjorde dem för att ta fotografier, jag är mest intresserad av själva framställningen.

I filmen "Negative process" förvandlar hon sig själv till ett negativ, målar sig handfast ut ur bilden. Redan i mina första arbeten raderade jag mig själv ur familjefotoalbumen, säger hon. Hon är intresserad av minnet och fotografiets gränser i vår bildbesatta tid, hur reklamen konstruerar vår uppfattning av kroppen, och av det som finns under ytan, utanför ramen.

Lyssna på P1 Kultur-reportaget av Katarina Wikars i ljudklippet ovan

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".