Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION - OPERA

Jenufa - hård och grym förlåtelse

Publicerat lördag 18 mars kl 22.41
Per Feltzin: "Tight och tonsäkert".
(2:56 min)
Lena Nordin och Malin Byström.
Janáčeks Jenůfa på Kungliga Operan. Lena Nordin och Malin Byström. Foto: Maryam Barari

En kvinna föder ett barn som styvmodern dränker för att rädda familjens heder. Det är handlingen i Janáčeks gripande opera Jenůfa som i helgen hade premiär på Kungliga Operan i Stockholm.

Musik: Leoš Janáček
Text: Leoš Janáček efter en teaterpjäs av Gabriela Preissová 
Regi: Annilese Miskimmon
Scenograf & Kostymdesigner: Nicky Shaw
Jenůfa: Malin Byström
Kostelnička: Lena Nordin 
Laca Klemen: Jesper Taube
Števa Buryja: Andrea Carè
Spelperiod: I första hand till 6 april 2017 - återkommer till hösten.
Plats: Kungliga operan, Stockholm

Det är verkligen så grymt som det låter.

Jenůfas styvmoder Kostelnička har två söner - den lite tafatte Laca som görs av en vokalt förlöst Jesper Taube och den charmige men totalt ansvarslöse Števa som görs av en briljerande Andrea Carè.

Jenůfa är gravid och Števa är fadern. Så Lena Nordins skickligt gestaltade styvmor förstår att han aldrig kommer att ta ansvar så hon, i religionens och i en skruvad omtankes namn, stänger in Malin Byströms Jenůfa, låter henne föda barnet och - dränker det när Jenůfa har feberdrömmar och inte är medveten. "Barnet gjorde inget motstånd", som Kostelnička sjunger.

Janáčeks opera beskriver ett bondesamhälle i Mähren i slutet av 1800-talet, men Annilese Miskimmons uppsättning, som gjordes för Scottish Opera för två år sedan, har flyttat det till Irland för nästan exakt 100 år sedan. Här finns helt naturligt frågan om aborter, om begravda barn och på scenen ser vi ett typiskt irländskt vitkalkat hus.

Men musiken är förstås tjeckisk.

Lawrence Renes leder ett hårt spelande Hovkapell, det är närmast kallt och ett samhälle helt utan medkänsla. Uppsättningen är teaterrealistisk och det ger egentligen min enda fundering. När man gör den så här verklighetstroget måste allt skådespeleri sitta perfekt, men på premiären var sångarnas uppmärksamhet mest koncentrerad på att få det musikaliska att stämma.

Janáčeks musik är aldrig svår att lyssna på, men det är tufft att få det tjeckiska språket att fungera. Man ser på sångarnas kroppar att de inte är framme ännu i att vara i sina roller. Men det kommer framöver eftersom det musikaliskt är på topp. Som Malin Byström som sjunger tight och tonsäkert.

Ja, och för er som undrar. I den här operan finns det plats för förlåtelsen - också.

Opera i P2 sänder Jenůfa den 1 april 2017.
Podden Operaguiden berättar mera om Janáčeks opera.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".