Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Dokumentär

Världens ljud i ny svensk musikfilm

Publicerat tisdag 21 mars kl 16.14
"Det var ett otroligt magiskt möte"
(4:39 min)
Sonica Sequence, Lisa Nordström i Tokyo
1 av 2
Lisa Nordström spelar på Tokyos tunnelbana. Foto: Sebastian Pena
Konsert i den övergivna teatern Campo Amore i Havanna. Foto: Sebastian Pena
2 av 2
Konsert i den övergivna teatern Campo Amore i Havanna. Foto: Sebastian Pena

Musikdokumentären "Sonica Sequence" följer elektronicaartisten Lisa Nordström världen runt när hon improviserar med olika musiker. Kulturnytt var med när filmen hade världspremiär i Köpenhamn.

Längst fram i en kanalbåt med lågt välvt tak sitter Lisa Nordström med sina elektroniska instrument. På andra sidan mittgången den syriske sångaren Fareed Ahmad Kabeer, som bor här i Köpenhamn, och den japansk-svenska slagverkaren Mika Takehara.

Det är trevande i början, men så småningom vävs deras musikaliska uttryck samman. Den fullsatta båten puttrar ut från Nyhavn, förbi Operan och längs Köpenhamns kanaler.

Konserten är en del av dokumentärfilmfestivalen CPH Dox. Inget är bestämt på förhand om hur de ska spela. Och det är så musiken i "Sonica Sequence" har lekts fram, berättar Lisa Nordström, med musiker som hon nyss mött, på helt nya platser.

Idén föddes när hon och Malmöbaserade Pether Lindgren träffades i Havanna för några år sedan. Sedan dess har de gjort 22 improvisationskonserter tillsammans med lokala musiker. Filmen har de producerat och regisserat tillsammans.

– Jag försöker leka och reagera. Det funkar inte alltid, ibland är det transportsträckor, ibland kör man fast. Men när det blir bra tycker jag att jag kommer åt saker som jag inte hade kunnat tänka ut: Stämningar och någon typ av direkthet, säger Lisa Nordström.

Ett möte som fungerar som ett slags inramning i filmen, är när hon satt och spelade på Tokyos tunnelbana och frågade medpassagerarna om de ville lyssna i hörlurar.

– Det väckte mycket tankar: Varför ska jag tränga in i deras vardag och erbjuda det här? Jag tyckte det var otroligt jobbigt när jag väl skulle genomföra det. Så slutar allt med att en tjej som sitter bredvid och lyssnar, frågar: Får jag sjunga? Det var magiskt och ett möte som aldrig hade skett annars.

Pether Lindgren gör sin filmdebut med Sonica Sequence. Han har arbetat under många år med kultur i olika former. Och för honom är det här ett led i arbetet med att hitta nya sätt att nå ut med musik.

– Vi har inte haft några gränser i filmen. Det är all typ av musik, olika typer av instrument, musikerna har olika åldrar och olika bakgrund. Allt är öppet och improviserat. Jag tycker det är viktigare än någonsin att mötas, oavsett bakgrund eller genre. Vi vill lyfta fram det fina i det ordlösa mötet, säger Pether Lindgren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".