Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION - OPERA

Extra allt-operan La Gioconda i Malmö

Publicerat lördag 25 mars kl 23.12
Per Feltzin: "Han wailar vackert som tusan."
(2:40 min)
Akt 2 Enzo Grimaldo och Laura Adorno
Enzo Grimaldo och Laura Adorno - Paulo Ferreria och Géraldine Chauvet Foto: Jan Wieslander/Sveriges Radio

En sångarfest där den mest kända musiken för svenska öron är den som Cornelis Vreeswijk lånade till Brev från kolonien. Det är vad Malmö opera bjuder på när man sätter upp Ponchiellis La Gioconda i regi av Staffan Valdemar Holm.

Opera: La Gioconda
Musik: Amilcare Ponchielli
Libretto: Arrigo Boito under pseudonym Tobia Gorrio
Regi: Staffan Valdemar Holm
Dirigent: Alberto Hold-Garrido
Scenografi & kostym: Bente Lykke Møller
Gioconda: Elena Mikhailenko/Claire Rutter. Den blinda: Maria Streijffert. Alvise Badoero: Insung Sim. Laura Adorno: Géraldine Chauvet/Tuija Knihtilä. Enzo Grimaldo: Paulo Ferreira/Hector Sandoval. Barnaba: Fredrik Zetterström/Piotr Prochera
Spelperiod: Till och med 3 juni 2017
Plats: Malmö Opera

Det är som en karikatyr, nästan nidbild, av en italiensk opera från slutet av 1800-talet.

Starka känslor i allt och det handlar om bedrägerier, hämnd, informatörer, inkvisitionen, angiveri, trolldom, gift, sömnmedel, religion, kärlek och kvinnor som ska offra sig och dö - i Venedig.

Musiken är som en Verdi-opera med stänk av Donizetti - fast utan mästarnas melodier.

La Gioconda berättar om en blind tiggares dotter som är förälskad i en furste som i sin tur är förälskad i inkvisitorns fru och allt som sker styrs av Fredrik Zetterströms lömske spion Barnaba - som i sin tur är förälskad i tiggardottern.

På scenen har Staffan Valdemar Holm gjort det mycket stiliserat, nästan oregisserat och halvt konsertant. I stället är det enskilda personer och framförallt enskilda situationer och musikaliska utbrott som är roliga att höra.

Fina sceniska lösningar av Bente Lykke Möller som till exempel andra aktens närbild på en fartygssida - lite Fellini och mycket från kryssningsfartygen som glider förbi Markusplatsen flera gånger om dagen.

Alberto Hold-Garrido dirigerar en orkester som har några okoncentrerade ögonblick men som helhet är stark.

Det är en internationell grupp sångare - förutom de nämnda Elena Mikhailenko, Géraldine Chauvert och Insung Sim.

De sjunger fantastiskt bra även om jag tycker att tenoren Paulo Ferreira tar sina höjdtoner perfekt men glömmer bort att italienskan har konsonanter och inte bara vackra vokaler. Elakt kunde jag säga att han wailar vackert som tusan.

Så - Ponchiellis opera är en karikatyr av en italiensk opera. En häftig karikatyr.

Premiären av La Gioconda sändes i Sveriges Radio - Opera i P2 - och finns för efterlyssning under 30 dagar.

P.S.: "Brev från kolonien" är Cornelis Vreeswijks version från 1965 av Allan Shermans parodi "Hello Muddah, Hello Fadduh". Melodin kommer alltså från "Timmarnas dans" från operan La Gioconda.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".