Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION - SPEL

Mass Effect: Andromeda - berättarlust med brister

Publicerat torsdag 23 mars kl 11.30
Kalle Kovács: "Ett underhållande spel som är svårt att släppa, trots brister"
(2:38 min)
Mass Effect: Andromeda
1 av 3
Mass Effect: Andromeda Foto: Skärmdump
Mass Effect: Andromeda Foto: Skärmdump
2 av 3
Mass Effect: Andromeda Foto: Skärmdump
Mass Effect: Andromeda Foto: Skärmdump
3 av 3
Mass Effect: Andromeda Foto: Skärmdump

Rymdspelet Mass Effect får i dag en efterlängtad uppföljare. De föregående tre delarna i serien har fångat en stor skara spelälskare med sitt fokus på interaktiv dialog och en handling som förgrenar sig efter spelarens egna val. Mass Effect: Andromeda, som uppföljaren heter, utspelar sig som namnet antyder i vår granngalax Andromeda, men trots avståndet på miljontals ljusår känner vår spelkritiker Kalle Kovács igen sig.

För tio år sedan knockade Mass Effect oss science fiction-törstande spelälskare som vid sidan av spel också älskade Star Trek och i viss mån Star Wars. Drömmen om att ha en hel galax att utforska och leta efter nytt liv förverkligades och de spel som följde har snabbt uppnått närmast kultstatus i spelvärlden.  

Mass Effect: Andromeda är det fjärde spelet i serien, men det första som inte utspelar sig i vår galax och med de gamla karaktärerna. Mänskligheten behöver ett nytt hem och därför har fyra koloniskepp lastats med diplomater, forskare, läkare, affärsmän, inspiratörer, militärer och övriga yrkesgrupper som ska se till att ett nytt hem kan byggas och försvaras men också bevaras i form av lag och rätt, demokrati och kultur.

En lång resa väntar, minst ett femtiotal timmar lång, och likt tidigare spel i serien handlar det om att konversera sig ur dilemman och skjuta sig fram genom skurkar.

Mass Effect har mer eller mindre blivit synonymt med de ändlösa interaktiva dialogsekvenserna som med jämna mellanrum också landar i ett dilemma där beslutet är ditt. Till exempel introduceras en journalist tidigt i spelet som vill följa bygget av den nya civilisationen. Under spelats gång är det upp till spelaren att vara ärlig och etisk, men valet finns också att omvandla journalisten till en propagandakanal eller om man så vill inleda en relation.

Det finns en stor berättarlust i Mass Effect: Andromeda, det dras i trådar om maktmissbruk och rasism som är intressanta och det finns också en uppsjö små berättelser som engagerar.

Det som överraskar mig dock är att tiden verkat stått still hos utvecklarstudion BioWare. De gångna åren har manus i spel blivit allt bättre och den utvecklingen hörs dessvärre inte i Mass Effect: Andromeda, stundtals är manuset faktiskt rätt risigt.

Men i slutändan är Mass Effect: Andromeda är underhållande spel som är svårt att släppa, till och med efter femtio timmar.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".