Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION: LITTERATUR

Susan Faludi: När pappa blev kvinna

Publicerat torsdag 30 mars kl 06.30
Ulla Strängberg om Susan Faludis "Mörkrummet"
(2:44 min)
Susan Faludi
Susan Faludi Foto: Noella Johansson/TT

Susan Faludi som på nittiotalet skrev det feministiska standardverket Backlash kommer nu med en personlig memoar om sin pappa som genomgick en könskorrigering; "Mörkrummet."

Titel: Mörkrummet
Originaltitel: The dark room
Författare: Susan Faludi
Översättning Emeli André

  

Det hela började med ett mejl:

”Kära Susan, jag har något intressant att berätta för dig. Jag har kommit fram till att jag har fått nog av att spela en aggressiv machoman som jag egentligen aldrig varit inuti.”

Då hade far och dotter inte träffats på tjugofem år. Brevet blev upptakten till en lång process att försöka förstå vem hennes pappa var. István Friedman under uppväxten i Ungern, Steven Faludi som familjefar i USA och tillbaka till Ungern som Stéfanie Faludi vid 76 års ålder.

Den här memoarboken  handlar om familj och identitet, om feminism och kvinnohat och om nationalism och judeförföljelser. Hennes far var en gåta med kameleontiskt skiftande identiteter. I Ungern räddade han sina föräldrar från det judiska ghettot  med falska id-handlingar och en fascistisk armbindel. Sin far minns hon som våldsbenägen  innan äktenskapet upplöstes. Under många år arbetade han som fotograf och photoshoppade kändisporträtt innan tekniken var uppfunnen.

Men vem var hon? Och är identitet något man kan byta ut? Dottern brott tar hjälp av reporterrollen till det som ska bli en bok som fadern ville se skriven men aldrig  läste. Hennes stolthet som ungersk medborgare och ambivalensen mot det judiska arvet är sådant som Susan Faludi vill undersöka och förstå - en kluven process som sönderfaller i dels viljan till försoning med den far hon varit rädd för under hela sin uppväxt, dels att ge ett rättvisande porträtt av den gåtfulla kvinna hon nu börjar umgås med intensivt under de sista åren i faderns liv. Intressant är när hon analyserar den ungerska mentaliteten som ett resultat av förluster, från habsburgsmonarkin och förlusten av landyta  och befolkning till Ungerns roll under Förintelsen, senare  kommunismen som i ett slag  bytte ideologi till  dagens idé om  en storslagen nation, en retorik som känns märkligt välbekant.

Men det som fick hennes pappa att vilja bli kvinna blir hon aldrig klar över. Var det den kärlekslösa uppväxten? Alla transgenderteoretiker hon studerar får henne inte att komma närmare svaret på gåtan. Stefanie Faludi var under hela sitt liv fångad i olika identiteter där hon aldrig kände sig hemma. Inte förrän nu är hon hemma i sin egen kropp.

Susan Faludis memoar är en storslagen berättelse om far och dotter som samtidigt väver in alla teman hon skrivit om tidigare om judiskhet, nationalitet och könstillhörighet. Ingen som har läst den kan glömma Stéfanie Faludi i sina älskade pärlörhängen med sina trotsigt överdrivna feminina attribut. I den gripande slutscenen när pappan fått demens, inser dottern att demensen inte upplöser jaget, tvärtom.  "Jag var mer benägen att se motsatsen", skriver hon, "en anstormning av allt hon hade sett, upplevt, drabbats och flytt ifrån."

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".