Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ingen hakkorsskulptur i Göteborg

Publicerat onsdag 29 mars kl 11.26
"Ett konstverk i en process"
(2:21 min)
Den nya versionen av Emil Carlsiös skulptur utanför Sjöfartsmuseet i Göteborg.
Den nya versionen av Emil Carlsiös skulptur utanför Sjöfartsmuseet i Göteborg. Foto: Matilda Källen/SR

Den på förhand uppmärksammade och kritiserade hakkorsskulptur som idag skulle resas utanför Sjöfartsmuseet i Göteborg som en del av en utställning med konststudenter från Akademin Valand har ändrat form.

Utställningen "Mellankomst" invigs idag på Sjöfartsmuseet, med verk av 13 konststudenter från masterprogrammet i fri konst på Akademin Valand utspridda i och runt museet.

Häromveckan blev det känt att ett av verken, skulpturen "Variations of a naval flag" av Emil Carlsiö, skulle kunna ses som ett hakkors om det betraktades från ett av fönstren på museets andra våning.

Detta mötte kritik, bland annat från medlemmar ur Göteborgs judiska församling.

En namninsamling med 1200 namn som uppmanade museet att stoppa skulpturen lämnades under gårdagen in till Sjöfartsmuseet.

Både museichefen Björn Varenius och Mick Wilson, prefekt på Akademin Valand, har dock försvarat verket.

Emil Carlsiö hävdade själv att skulpturen kunde förstås som ett hakkors och fungera som kritik mot att Sjöfartsmuseet "censurerar historia" när de delvis gömmer en örlogsflagga med ett hakkors i en av sina utställningar.

Men det blev ingen hakkorsskulptur. Istället möts besökare av en isärplockad skulptur som bildar ordet "#VARIATIONS" på gräsmattan framför museibyggnaden.

Ett mejl från konstnären, som själv avböjer att kommentera, visas på en vägg i utställningen, där han bland annat ställer frågorna "Hur förändra situationen på bästa möjliga sätt för de grupper som behöver det mest? Och i långa loppet: Hur kan vi (människor i samhället) försöka prata om laddade ämnen på ett annat sätt?".

I en artikel på SVT Opinion menar Emil Carlsiö att ingen av hans bilder på skulpturen faktiskt föreställt en svastika, men att en sådan trots allt har skapats i en diskussion om ett konstverk som ingen sett.

Maddie Leach är lärare på masterprogrammet i fri konst på Akademin Valand. 

– Det här är ett konstverk som konstnären hela tiden har sagt är ett konstverk i en process. Det betyder att det är flexibelt och kan förändras. Det vi ser nu är uppenbarligen inte det konstverk som existerar i offentlighetens tankevärld, det är inte ett stort hakkors. Det är intressant att folk inte har sett verket förrän idag utan det har diskuterats som en idé, säger hon.

Hon betonar att konstnären har följt debatten i media nära, reflekterat kring den och bland annat haft ett möte med den judiska församlingen. 

– Vissa människor som går förbi museet kommer bara att se ordet "#VARIATIONS". Men det är viktigt att man förstår relationen mellan verket, mejlet på väggen och örlogsflaggan, och den serie av reflektioner som har lett fram till att det har blivit så här, fortsätter hon.

Är det här en kompromiss till följd av kritiken?

– Nej, det här är verket nu. Det fanns aldrig någon press på honom från skolan eller museet att förändra verket på något sätt. Men som konstnär måste man reflektera. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".