Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – LITTERATUR

Mästerlig roman av Graham Swift om en alldeles särskild dag

Publicerat tisdag 4 april kl 06.30
Anneli Dufva: "Han skriver fram friheten i att inte höra till"
(2:41 min)
Graham Swift.
Graham Swift. Foto: Janus van der Ejinden

Graham Swift är en engelsk författare, född 1949, som sedan romandebuten 1980 skrivit tiotalet romaner, varav flera finns översatta till svenska och några har filmatiserats – som "Last Orders" och "Waterland". Hans senaste roman bär titeln "Mödrarnas söndag".

Titel: "Mödrarnas söndag"
Originaltitel: "Mothering Sunday"
Författare: Graham Swift
Översättare: Hans-Jacob Nilsson

Husjungfrun Jane Fairchild har ingen mor. Och den dag som kallas Mödrarnas söndag, då tjänstefolket får ledigt för att besöka just sina mödrar, så kan hon därför inte göra som de andra, som ger sig iväg med tåg åt olika håll. Hemåt.

Men Jane har ändå någon att träffa. En ung man av börd, som hon haft ett förhållande med i flera år. Så hon tar istället cykeln för att möta Honom. En sista gång, är det tänkt, eftersom han ska gifta sig med en annan kvinna av passande familj.

Graham Swift börjar där, i minnet av det möte 1924, som i romanen i en blink blir till själva mötet, som blir just den där dagens ljus och dofter. Fönstret står på glänt. Lakanen är skrynkliga. De är nakna båda två, ensamma i det stora huset.

De ser på varandra och de ser varandra.

De finns ju, de dagar som faktiskt kommer att definiera ett liv och de finns, de ögonblick då vi varit som allra mest i nuet

Och om jag ska säga två saker om den här romanen så har de med detta att göra. Dels är det romanens sätt att röra sig mellan den där dagen och ett nu hos den gamla Jane; rytmiskt, antytt, sömlöst. Det är mästerligt gjort. Och dels är det romanens sätt att samtidigt vara så innerligt färgad av den dagens – och bara den dagens – stämning. För de finns ju, de dagar som faktiskt kommer att definiera ett liv och de finns, de ögonblick då vi varit som allra mest i nuet. Framförallt om något händer, som dessutom för alltid kommer att markera ett brott just där. Vilket det gör här.

Till det yttre är det välbekant för alla som både läst och sett "En förlorad värld" eller "Återstoden av dagen" eller "Downton Abbey". Den engelska landsbygdens fält och gods. Klassamhällets mikrokosmos – med var sak och var person på sin plats.

Men Swift skriver även fram något annat. Han skriver genom Jane – och genom den författare hon kom att bli – fram friheten i att inte höra till och att därmed inte ha livet bestämt för sig. Och han skriver på ett underbart sätt fram hur litteraturen är frihet, hur litteraturen kan vara och bli ett annat sorts kapital – ja, faktiskt ett sätt att leva.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".