Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inkluderande opera i "Shanghai"

Publicerat torsdag 6 april kl 12.00
"Scenkonsten måste spegla samhället"
(2:32 min)
Ann-Kristin Jones, Lars Hjertner, Joakim Ragnarsson och Karl Peter Eriksson i "Shanghai".
1 av 4
Ann-Kristin Jones, Lars Hjertner, Joakim Ragnarsson och Karl Peter Eriksson i "Shanghai". Foto: Tilo Stengel
Lars Hjertner och Jonas Samuelsson i "Shanghai". Foto: Tilo Stengel
2 av 4
Lars Hjertner och Jonas Samuelsson i "Shanghai". Foto: Tilo Stengel
Hela ensemblen i operan "Shanghai" som spelas på Göteborgsoperans Skövdescen. Foto: Tilo Stengel
3 av 4
Hela ensemblen i operan "Shanghai" som spelas på Göteborgsoperans Skövdescen. Foto: Tilo Stengel
Ann-Kristin Jones och Lars Hjertner i "Shanghai". Foto: Tilo Stengel
4 av 4
Ann-Kristin Jones och Lars Hjertner i "Shanghai". Foto: Tilo Stengel

Den nyskrivna operan "Shanghai", som imorgon kväll har premiär på Göteborgsoperans Skövdescen, är ett scenkonstexperiment om vardagsliv som ger plats åt röster och förmågor som inte alltid hörs eller syns på operascenen.

"Shanghai" är också ett samarbete mellan Göteborgsoperan och kulturorganisationen ShareMusic & Performing Arts som arbetar för mer inkluderande scenkonst.

– Idag är operascenen väldigt ojämlik såtillvida att det finns en väldigt tung norm som styr hur vi tänker oss utseendet, hur det ska låta, hur det ska röra sig… Den normen har vi valt att bryta, vi har sökt efter det som vi tycker är intressant, säger Sophia Alexandersson som är verksamhetschef och konstnärlig ledare på ShareMusic & Performing Arts.

Med en kärlekshistoria i förgrunden är "Shanghai" på många sätt en klassisk opera. Men med utgångspunkt i ShareMusics & Performing Arts inkluderande arbetssätt har den kommit till på ett lite annorlunda vis. Line Tjørnhøj och Erik Fägerborn skrev musik respektive text utifrån ensemblens olika röster och erfarenheter istället för att fylla redan färdiga roller.

Stephen Langridge, konstnärlig ledare för opera och drama på Göteborgsoperan, har regisserat "Shanghai". Han medger att opera idag delvis präglas av daterade normer kring vilka som får synas och höras, men menar samtidigt att just opera har potential att bana väg för mer mångfald på scenen. Det är en konstform som alltid har lyft fram de marginaliserade, och alla har berättelser, säger han.

– Opera har alltid försökt föra kanterna till mitten. Jag tror verkligen att det är en tillgänglig konstform. Alla har musik, alla har berättelser, så det är en perfekt konstform för att göra inkluderande experiment, fortsätter han.

Ensemblen i "Shanghai" består av både sångare från Göteborgsoperan och artister som sökt via kulturorganisationen ShareMusic & Performing Arts. Det är artister med olika röster, funktionsvariationer, erfarenheter.

Jonas Samuelsson spelar byråkrat och är nöjd med samarbetet med operan.

– Ödmjukhet, glädje och hjärtat på rätt plats, sammanfattar han.

Plötsligt har Göteborgsoperans Skövdescen förvandlats till en matbutik. Vi kryssar mellan bönburkar medan ensemblen förbereder sig för ännu en eftermiddag av repetitioner. Snart är det dags för premiär.

– Den viktigaste frågan är ju: Vad behöver scenkonsten göra för att vara relevant i dagens samhälle? säger Sophia Alexandersson.

Vad behöver den göra?
– Spegla samhället så klart.

"Shanghai" har premiär på Göteborgsoperans Skövdescen fredagen den 7 april och spelas där till och med den 25 april, för att sedan turnera vidare till Trollhättan, Åmål, Uddevalla och Göteborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".