Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flera svenska medier pekas ut som Rysslandsfientliga

Publicerat onsdag 5 april kl 15.29
Eva Burman: Ett sätt att visa att de ser vad vi gör
(2:13 min)
Eskilstuna-kuriren.
Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio

En rysk rapport namnger svenska journalister och medier för att sprida en negativ bild av Ryssland. Eskilstuna-Kuriren toppar listan.

"The Russian Institute for Strategic Studies", som står bakom rapporten, har starka kopplingar till den ryska regeringen och president Putin. Eva Burman, chefredaktör på Eskilstuna-Kuriren tror att det har att göra med ledartexter som tidningen publicerat. 

– Jag gissar att det beror på att vår ledarredaktion har skrivit en hel del om Ryssland, Putin och situationen på Krim. Så jag skulle gissa att det handlar om det, säger hon.

The Russian Institute for Strategic Studies är en utbredd organisation med sex olika kontor runt om i Ryssland och man har representanter på olika platser i Europa. Chefen för institutet utses direkt av Rysslands president. Sedan januari i år är det den tidigare premiärministern Mikhail Fradkov, som sitter på den positionen.

På institutets hemsida står att man har som huvudsaklig uppgift att förse den ryska regeringen med information. Materialet som institutet publicerar har tidigare används som underlag till artiklar på bland annat högerradikala amerikanska nätsajter, som till exempel Info wars.

Rapporten bygger på uppgifter som lämnas från Rysslands statliga nyhetsbyrå ”Ryssland idag” (Rossia Sevodnia). Tio svenska medier namnges och rangordnas efter två kategorier i en tabell och tio enskilda journalister i en annan. De två kategorier man mätt är: antal "neutrala artiklar skrivna om Ryssland" och ”antal negativa artiklar skrivna om Ryssland". Och så finns något som kallas "aggressivitets- index". Exakt hur man mätt det här indexet är inte helt lätt att förstå av rapporten.

Att kartlägga utländska medier med indexet har institutet gjort från år 2014. Uppgifterna i den senaste rapporten jämförs siffror från år 2014 och år 2015. Och från 2014 har alla de svenska journalister och tidningar som nämns ökat dramatiskt i detta aggressivitets-index.

– Vi tolkar ju den här rapporten som dels ett sätt att för Ryssland internt att visa att man har koll på sin omvärld och hur man beskriver Ryssland och Putin. Men framförallt tror jag att det är ett sätt att peka finger mot oss och visa att de ser vad vid gör, säger Eva Burman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".