Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Pr-expert om Pepsis kritiserade reklamfilm

Publicerat torsdag 6 april kl 11.59
Pr-expert: "Man vill jobba involverande"
(1:41 min)
Kendall Jenner blir sminkad under inspelningen av pepsireklamen
Kendall Jenner under inspelningen av Pepsireklamen. Foto: Richard Drew

Pepsi drar tillbaka sin hånade och kritiserade reklamfilm. Pr-experten Tor Löwkrantz Waxin ser filmen som en del av en alltmer utbredd marknadsföringsstrategi.

Läskföretaget Pepsi är i blåsväder. I deras nya påkostade reklamfilm antyds att läsk är lösningen på polisbrutalitet, vilket har fått både sociala och etablerade medier att rasa.

Tor Löwkrantz Waxin, programansvarig på Berghs school of Communication, ser en förändring i företags och varumärkens sätt att marknadsföra sig

– Tidigare var angreppssättet att avbryta folk när de tittade på film eller på tv:n på kvällen. Det som sker nu är att varumärken vill jobba involverande, alltså vill bli en del av kulturen eller populärkulturen på ett annat sätt, säger han.

I Pepsis reklamfilm syns fotomodellen Kendall Jenner lämna en modefotografering för att delta i en politisk demonstration som för tankarna till Black lives matter-rörelsen. Jenner tar sig fram till den beväpnade kravallpolisen och genom att överlämna en läskburk mäklar hon fred mellan poliser och aktivister.

Reklamfilmen har kritiserats och hånats, kritikerna menar att Pepsi trivialiserar både polisbrutalitet och politisk aktivism. Tidningen Independent kallar reklamen för "den värsta genom tiderna".

Tor Löwkrantz Waxin säger att varumärken som försöker profitera på idéer eller trender som de inte har något med att göra lätt får problem. Han ser Pepsireklamen som en del av en alltmer utbredd marknadsföringsstrategi där företag genom sin reklam försöker bli en del av en större kulturell rörelse.

– Och då kommer den här typen av idéer fram, ibland väldigt framgångsrika och relevanta som träffar rätt, eller som i det här fallet då det blev helt galet i förhållande till vad man hade tänkt sig, säger Tor Löwkrantz Waxin. 

Pepsi har nu bett om ursäkt och säger att de drar tillbaka reklamfilmen. Företaget förklarar också att syftet med filmen var att förmedla ett globalt fredsbudskap men att de tydligen missade målet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".