Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – TEATER

"En speciell kväll". Svetlana Aleksijevitj för ung publik

Publicerat måndag 10 april kl 08.11
Fredrik Wadström om "De sista vittnena" på Dramaten
(3:03 min)
"De sista vittnena" på Dramaten är en dramatisering för 10-åringar av Svetlana Aleksijevitj bok.
1 av 3
"De sista vittnena" på Dramaten är en dramatisering för 11-åringar av Svetlana Aleksijevitj bok. Foto: Carl Thorborg
Ur Dramatens uppsättning av De sista vittnena, dramatiseringen för 10-åringar av Svetlana Aleksijevitj bok. Foto: Dramaten.
2 av 3
Ur Dramatens uppsättning av "De sista vittnena", dramatiseringen för 11-åringar av Svetlana Aleksijevitj bok. Foto: Carl Thorborg
Ulla Kassius som regisserat De sista vittnena. Foto: Björn Jansson.
3 av 3
Ulla Kassius som regisserat "De sista vittnena". Foto: Björn Jansson/SR

Unga Dramaten har dramatiserat Svetlana Aleksijevitj bok "De sista vittnena" riktad till 11-åringar och uppåt – ett djärvt och lyckat grepp.

Titel: "De sista vittnena"
Plats: Unga Dramaten, Stockholm
Regissör: Ulla Kassius
Översättare: Kajsa Öberg
Skådespelare: Hans Klinga, Gunnel Lindblom, Lil Terselius m fl
Scenografi: Ulla Kassius
Speltid: Till och med 31 maj

Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj "De sista vittnena" bygger på intervjuer med människor som var barn under Andra världskriget och boken har nu bearbetats av Ulla Kassius och Anna Berg för en ung publik. Kulturnytts Fredrik Wadström var på premiären i fredags.

Hur fungerar den här dramatiseringen?

– Överraskande bra. Min första reaktionen när jag hörde talas om projektet var att jag hajade till. Svetlana Aleksijevitjs böcker handlar om väldigt svåra saker – Tjernobylolyckan, Afghanistankriget, Andra världskriget – och "De sista vittnena" är möjligen den allra svåraste. Det är vuxna människor som 30-40 år efter sina krigsupplevesler som barn berättar om det för författaren. Det är ett djärvt projekt att tänka sig att elvaåringar och uppåt ska lyssna på de här traumatiserande händelserna, men det är överraskande hur ledigt och naturligt det här mötet blir. Uppsättningen spelas i Tornrummet som är en av de minsta scenerna på Dramaten och längst fram satt ett par rader med barn i den här tilltänkta målgruppen. Dynamiken mellan dem och skådespelarna på scenen var faktiskt en stor del av behållningen. 

Boken "De sista vittnena" är ju en dokumentär text som nu blir fiktion på teaterscenen. Hur har Dramaten löst det?

– Unga Dramaten och regissören Ulla Kassius skulle ju ha kunnat ställa unga skådespelare på scenen för att gestalta barnen i boken. Istället har de gjort tvärtom och ställt nio stycken äldre skådespelare på scenen. Vissa av dem är väldigt seniora, Gunnel Lindblom är en bit över 80. Och så får de berätta fram barndomsminnen från Andra världskriget. Det finns en aning av interaktion mellan skådespelarna men det mesta handlar om att var och en berättar en sammanhållen historia för publiken. "De sista vittnena" är också en bok som har spelats rätt ofta som teater i Svetlana Aleksijevitj hemland Belarus, och i Ryssland, redan på Sovjettiden i slutet av 80-talet. Fast i dagens Sverige är förstås sammanhanget ett helt annat och publikens erfarenheter helt annorlunda. Det gör att de här vittnesmålen blir mer allmängiltiga och kommer att handla om krig och barndom på ett större plan.  

Så hur blir det som teater?

– Väldigt fint. Det är inget väloljat teatermaskineri. Jag är inte helt säker på att ensemblen var helt färdig med repetitionerna. Men det var ändå inte det jag bar med mig efter den knappa timmen föreställningen varar. Vi diskuterar ofta hur vi ska prata med barn om svåra saker och det här är något av det svåraste man kan tänka sig – krig, barndom, förlust, död –  och jag tycker att Unga Dramaten verkligen lyckas med det här projektet. Det är otroligt fint när de efter föreställningen bjuder upp den unga publiken på scenen så att de kan vandra omkring i scenografin och prata med skådespelarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".