Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner på Cementa industri med kraftig rökutveckling. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gotland.
(Publicerat igår kl 19.24)
RECENSION – KONST

Fotografiets barndomsår på Moderna museet

Publicerat tisdag 11 april kl 13.22
Mikael Timm om "Skrivet i ljus"
(5:48 min)
Från fotoserien "Gymnastik", cirka 1875.
1 av 2
Från fotoserien "Gymnastik", cirka 1875. Foto: Carl Jacob Malmberg/Prallan Allsten/Moderna museet
"The Eagle Balloon after landing", 14/7 1897. Foto: Nils Strindberg/Moderna museet
2 av 2
"The Eagle Balloon after landing", 14/7 1897. Foto: Nils Strindberg/Moderna museet

Moderna museet i Stockholm har dykt ned i sitt enorma arkiv och resultatet är "Skrivet i ljus", en utställning med och om fotografi från fotokonstens allra första år.

Titel: "Skrivet i ljus"
Plats: Moderna museet, Stockholm
Curator: Anna Tellgren
Tid: Till och med 3 september

Kulturredaktionens Mikael Timm har besökt utställningen "Skrivet i ljus" som i helgen öppnade på Moderna museet i Stockholm.

Vad är det man får se?

– Ja, några nyheter är det verkligen inte. Tvärtom. Utställningen visar bilder som togs från mitten till slutet av 1800-talet, alltså de decennier då knappt ens beteckningen fotografi fanns. Fotografi betyder alltså skriva med ljus, säger Mikael Timm och fortsätter:

– Det här var åren då en ny konstart föddes. Det är som om vi skulle se de första bilderna av grottmålarna, hur de provade och förkastade motiv.

– Till det roliga med utställningen hör den helt ogenerade blandningen av amatörer och proffs, en skiljelinje som förstås inte fanns de här första åren när fotograferna var uppfinnare – tekniken fanns ju inte. Och när det sedan gick att köpa kameror så kunde fotografen lika gärna vara tjänsteman som målare. Dégas till exempel – vars bilder inte finns med här – var ju också livlig fotograf. Och Strindberg.

– Så det är en utställning som är väldigt lätt att ta till sig. Fotograferna var ju ungefär som den som just fått en ny mobiltelefon med kamera. Ivriga på att plåta lite vad som helst. Och fyllda av lust att göra en bra bild. Men eftersom man tog bilderna på stora plåtar kunde man sällan göra flera exponeringar, så bilden måste bli bra. Och det syns!

Finns det något tema här?

– Nej, det kan man nog inte säga. Men det finns två tydliga riktningar. Dels fotografer som vill dokumentera, helt enkelt slå fast att så här ser det ut. Till dem hör Carl Curman, numera mest känd för sina olika badhus, men som bland mycket annat också var läkare, professor vid Konstakademin, lite klimatforskare – och ja, du hör. En renässansman i industrialismens tidiga guldålder. Och han var alltså en ivrig fotograf som både tog fina bilder av anatomilektioner och mycket vackra bilder av Stockholm och sitt hem.

Hör hela kritiksamtalet i ljudlänken ovan

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".