Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – DANS

En "Svansjön" för balettomaner

Publicerat onsdag 12 april kl 14.14
Cecilia Djurberg: "Väldansad, klassisk balett"
(4:47 min)
"Drömmen om Svansjön" spelas på Kungliga Operan.
"Drömmen om Svansjön" spelas på Kungliga Operan. Foto: Carl Thorborg

"Svansjön" brukar kallas baletternas balett och alla balettkompanier med självaktning har den på repertoaren. Och med Pär Isbergs nya "Drömmen om Svansjön" har Kungliga Baletten inte mindre än tre Svansjön-baletter på repertoaren.

Titel: "Drömmen om Svansjön"
Plats: Kungliga Operan, Stockholm
Koreograf: Pär Isberg
Musik: Pjotr Tjajkovskij
Dramaturg: Katarina Aronsson
Dansare: Desislava Stoeva,  Calum Lowden, Vahe Martirosyan m fl
Scenografi: Lars-Åke Thessman
Speltid: Till och med 2 juni

Den planerade premiären av "Drömmen om Svansjön" ställdes in på grund av attacken på Drottninggatan, men kunde genomföras i lördags.

Kulturredaktionens danskritiker Cecilia Djurberg var på plats.

Hur var premiärstämningen så kort inpå attacken?

– Det var en väldigt speciell stämning och föreställningen inleddes av att operachefen Birgitta Svendén höll ett tal om vad konsten kan bidra med i svåra stunder som den här och där hon berättade att Kungliga Operan valt att tillägna premiärföreställningen de som drabbats av attacken. Jag tycker att det var ett fint tal, och för mig passade det väldigt bra att just få sitta och ta emot den här nya versionen av "Svansjön".

Ett slags metabalett.

Vad tillför Pär Isbergs version i raden av alla "Svansjön"-tolkningar?

– Det han har gjort är ett slags metabalett. "Drömmen om Svansjön" handlar om en koreograf som ska förverkliga sin dröm om att sätta upp "Svansjön", med all den press och prestationsångest som kommer med detta. Vi får följa livet bakom kulisserna på baletten, med repetitioner, auditions och vardagsdramatik, samtidigt som vi får en helaftonsbalett där dröm och verklighet flätas samman. Koreografin är genomgående klassisk, med flera scener som känns igen från de klassiska uppsättningarna, och här får ett drag shownummer som får publiken att spontanapplådera efter varje uppvisning, som Småsvanornas "Pas De Quatre".

– Jag tycker att det här är en fin balett som så att säga har allt, både verklighetsperspektiv om livet på baletten och förtrollade svanar i tyllkjolar och sagans tematik med det onda mot det goda är smart uppdaterad av Isberg. Här handlar det om balettvärldens hierarkier med deras prinsar och prinsessor, om konkurrens, krav och förväntningar, om att slitas mellan skilda viljor, om drömmar och om att följa sitt hjärta. Och det är tre timmar väldigt väldansad, klassisk balett, med Jérôme Kaplans vackra kostymer, Ellen Ruges eleganta ljusdesign och Lars-Åke Thessmans drömlika scenbild, som växlar mellan repsal och förtrollad svansjö, så det är ett riktigt påskägg till alla balettomaner.

Men om man inte är balettoman – tror du att man gillar den då?

– Jag är inte helt säker på det. Alla former av metascenkonst har ju en tendens att rikta sig till en ganska intern krets, och om man aldrig har sett någon klassisk uppsättning av "Svansjön" kanske man faktiskt inte får fullt utbyte av den här versionen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".