Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – LITTERATUR

Ett 30-tal som speglar vårt nu i Elisabeth Hjorths nya roman

Publicerat tisdag 18 april kl 13.32
Anneli Dufva: "Brusande närhet till nu"
(2:31 min)
Elisabeth Hjorth.
Elisabeth Hjorth. Foto: Magnus Liam Karlsson

Elisabeth Hjorth har disputerat i etik och debuterade med diktsamlingen "Kärnfamiljen" 2008. "Nattens regn och dagens möda" är hennes tredje roman.

Titel: "Nattens regn och dagens möda"
Författare: Elisabeth Hjorth

30-talet har Hjorth förlagt sin roman till och spelplatsen är till stor del Sigtunastiftelsen och dess sammankomster för författare, ofta ägnade åt etiska frågor – så brännande i den politiska anspänning som rådde under den tiden. En tid som å andra sidan – som vi alla vet – blivit en bara alltför aktuell spegelbild av vår egen. "I mörka stunder tänker jag att striden är över. Det anständiga Sverige har förlorat", sägs på ett ställe och jag ryser till när jag läser.

En tid som å andra sidan – som vi alla vet – blivit en bara alltför aktuell spegelbild av vår egen.

I romanen möter vi Ruth Kjellén-Björkquist, gift med Sigtunastiftelsens ordförande Manfred Björkquist och författaren Karin Boye, som hon stött ihop med på stiftelsen och inleder en brevväxling med.

Ja, det är fiktion. Det är författaren Hjorth, som låter dem mötas i breven. Eller nästan. För Ruth har svårt att hantera Karin Boyes uppriktighet gällande kroppen och sexualiteten, hennes laddade frågor om ansvar och moral. Och om romanen har en svaghet, så är det just konstruktionen kring brevväxlingen och denna nästan-vänskap.

Men vad gör det när Hjorth gestaltar Boye och hennes motstridiga drifter som hon gör. Boyes starka känslighet, en sorts överspändhet, vilken gör det svårt att leva.

Både Boye och Ruth vill göra det rätta. Vill handla rätt. Men båda är de, på olika sätt, fast i en alltför snävt definierad kvinnlighet. Och båda drabbas de av tvivel om vad som är rätt. Båda tillåts de också fundera över manligheten – inte minst kopplad till krig. Båda möter de den antisemitism som färgar både vardag och politik.

Stilmässigt ligger Hjorth nära den tidens lite sirliga ton, dess omsorgsfulla och korrekta formuleringar. Det är vackert. Och innehållsligt – det har väl redan framgått – finns en stor kraft i detta synliggörande av vägskälet i vårt nu; i romanens brusande närhet till vårt nu.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".