Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – TEATER

"Bortförd vid midnatt": Nazismen fångad i en bur av ljus

Publicerat tisdag 2 maj kl 07.24
Jenny Teleman: "Fint skådespeleri"
(3:17 min)
Ur pjäsen "Bortförd vid midnatt"
Bahador Foladi som Hans Litten Foto: Bengt Wanselius

Den judiske juristen Hans Litten var 1931 kanske den siste företrädaren för rättvisa som behandlar Adolf Hitler som en vanlig medborgare. Om konsekvenserna av att kalla in Führern som vittne.

Titel: Bortförd vid midnatt
Text: Mark Hayhurst 
Översättning: Eva Ström
Regissör: Philip Zandén
Skådespelare: Bahador Foladi, Gunilla Röör, Pablo Leiva Wenger, Allan Svensson, Niklas Falk, Samuel Fröler mfl.
Scen: Stockholms stadsteater
Rum: Lars Östbergh 
Kostym: Ann Bonander Looft 
Ljus: Erik Berglund 
Premiär: 27 april 2017

Pjäsen sysslar med frågor vi bråkar om just idag, är nazismen ond eller är den absurd?

"Jag går runt och letar efter tecken på ironi i människors ansikten". Så säger Irmgard Litten i en för henne typisk replik.

Som att detta som sker kan väl inte vara på allvar? Dessa sinnessjuka lagar och okultiverade nazister och skräniga, fräcka ledare, kan väl inte få mer makt nu, alla måste ju förstå?

Ska man avfärda en växande nazifiering med den eleganta spydighet det förtjänar eller ta det på högsta allvar och akta sig noga? Den frågan kämpades det med i Berlin 1931, och samma klyvning finns nu.

 Hör hela recensionen i ljudlänken ovan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".