Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya utbildningar i musikproduktion

Uppdaterat onsdag 3 maj kl 06.04
Publicerat onsdag 3 maj kl 06.04
Student: Man måste lära sig se på sig själv som en entreprenör
(2:28 min)
Clara Alm
Clara Alm studerar musikproduktion vid Örebros universitet. Foto: Matilda Ljungkvist/Sveriges Radio

Ny teknik och digitalisering har gjort det enklare att skapa och sprida egen musik. Men det ställer också nya krav på vad en musikproducent måste kunna idag.

Flera universitet startar utbildningar i musikproduktion med entreprenörskap som en integrerad del. Örebro universitet utökar till exempel sitt tvååriga program till ett treårigt. Clara Alm är student där.

– Vi är nog många som har sett oss själva framför allt som konstnärer och skapare, innan vi kom hit. Jag tror att man måste lära sig se på sig själv som en entreprenör, som vilket företag som helst. Att man har en produkt man måste kunna sälja, säger hon.

Clara Alm går första året och planerar att fortsätta hela utbildningen som till hösten blir treårig. För henne och andra som drömmer om att kunna leva på att skapa musik blir det allt viktigare att kunna allt det där runtomkring själva musiken.

Leif Karlsson är ordförande i Föreningen musikbranschutbildare som är med och kartlägger branschens utveckling för organisationen musiksveriges räkning.

– När man lyssnar på företagen, de som ska anställa, så säger de branschkunskaper som första krav, säger han.

Branschkunskap handlar om allt från hur man lägger ut en låt på internet och marknadsför den till att förstå upphovsrätt, vilka aktörer som finns inom branschen och hur strömmarna av pengar går internationellt. Hela kedjan att ta en komposition från produktion till försäljning.

Den här typen av utbildning är populär. Karlstad universitet har sen år 2012 haft distanskursen "låtskrivare, musikproducent och entreprenör" och antalet sökande dit har sedan starten mer än tredubblats. Så till hösten 2018 kommer man att starta ett nytt, tvåårigt program.

Att Clara Alm och andra med musikambitioner tvingas se på sig själva mer som ett företag och varumärke behöver inte betyda att det konstnärliga hamnar i skymundan, menar Leif Karlsson. Om utbildning blir viktigare skulle man komma bort från att musikbolag nästan enbart anställer via kontakter. Fler skulle då få chansen och branschen skulle hitta nya talanger, menar han. Leif Carlsson tycker därför det är bra att utbildning överlag håller på att bli viktigare.

– Man märker en liten svängning av att bara plocka folk från gatan, om man får uttrycka sig lite burdust, till att mer titta på formella kompetenser, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".