Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
VENEDIGBIENNALEN

Konstnärer i marginalen tar plats i Nordiska paviljongen

Publicerat torsdag 11 maj kl 06.54
Nina Canell: Charlottes verk har verkligen varit en upptäckt
(3:33 min)
Mirrored, Nordiska paviljongen på Venedigbiennalen 2017
1 av 3
"Mirrored", Nordiska paviljongen. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
Nina Canells verk i Nordiska paviljongen. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
2 av 3
Nina Canells verk i Nordiska paviljongen. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
Mirrored, Nordiska paviljongen. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
3 av 3
Mirrored, Nordiska paviljongen. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

"Mirrored" är titeln på Nordiska paviljongens utställning på Venedigbiennalen. Och i år samsas återigen Finland, Sverige och Norge i en gemensam utställning.

Min fasta övertygelse har ju hela tiden varit att de här verken från 60-talet och 80-talet verkligen har en hemvist i dagsläget.

 Den traditionella ordningen i Nordiska paviljongen är att det finns en representant från varje nordiskt land och min ambition har varit att ta mig bort från idén om nationell representation och försöka hitta ett sammanhang där konstnärers verk och konstnärers verksamhet kan befinna sig i dialog, säger curatorn Mats Stjernstedt.

Som en stor våg genom rummet dominerar norska Siri Aurdals stora skulptur i glasfiber. Ett verk återskapat för utställningen. Det gjordes första gången 1969 i Oslo – men försvann sedan.

Detsamma gäller för svenska Charlotte Johannessons digitala teckningar från tidigt 80-tal. De har återskapats från gamla disketter. Och en tredje konstnär vars verk befunnit sig i marginalen av konstlivet är finske Pasi Myllimäkis experimentella filmer.

– Vi är ju på en plats nu där man har möjlighet att få mycket exponering och där ett väldigt känt namn drar en väldigt stor publik. Att då komma med en rad konstnärer som är okända även i sin lokala kontext är en mer öppen situation som jag inte riktigt vet hur den kommer att sluta och hur man kommer att uppfatta de här verken idag. Men min fasta övertygelse har hela tiden varit att de här verken från 60-talet och 80-talet verkligen har en hemvist i dagsläget och det är därför de befinner sig här i paviljongen, fortsätter Mats Stjernstedt.

Sedan har Mats Stjernstedt roat sig med att para ihop dem med yngre kolleger där det finns beröringspunkter så att de just speglar sig i varandra.

Som mellan Charlotte Johannesson och Nina Canell – som inte kände till varandras verk tidigare men är förtjusta över att nu mötas i utställningen. Nina Canell visar sina skulpturer – bland annat avklippta tjocka kablar för digitala nätverk som ligger på golvet i rummet – och de möter Charlotte Johannessons pixlade bilder.

– Jag tycker det är en "connection" där, med kablarna och att min datagrafik är gjord på 80-talet, i början av den utvecklingen.

Du var väldigt tidig med datorer?

– Jag började väl 1980. Då var de här Apple2-datorerna tillgängliga och de var de enda man kunde göra grafik på. Eftersom jag hade vävt innan så kunde jag överföra det sättet att tänka till en dator, en varptråd kunde vara en pixel, säger Charlotte Johannesson.

Och du Nina – hur tänker du på mötet här?

– Jag tycker att det är så oerhört intressant. Charlottes praktik har varit en upptäckt för mig. Jag kände inte till att hon arbetade så här och jag tycker att det är superintressant med den här kopplingen mellan just vävningen och matematiken. Jag hade en nära vän, en släkting, som höll på och väva så jag har också gjort den kopplingen, och när man tittar på tidig digital musik finns det mycket överlappande intressen i till exempel mönster och repetition. Sedan är också den digitala verkligheten något som jag har arbetat med genom de här underjordiska digitala avklippta kablarna som jag presenterar som en del av mitt verk.

Är de någon slags ready-made? Ser kablarna ut så där?

– Ja, absolut. De är uppgrävda och avsnoppade och presenterade som de är, säger Nina Canell.

"Mirrored" på Nordiska paviljongen på Venedigbiennalen 2017 – med konstnärerna Siri Aurdal, Nina Canell, Charlotte Johannesson, Jumana Manna, Pasi "Sleeping" Myllymäki och Mika Taanila – öppnar lördagen den 13 maj och visas till och med 26 november.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".