Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
VENEDIGBIENNALEN

Cevdet Erek skapar öppna och slutna rum i Turkiets paviljong

Publicerat onsdag 17 maj kl 06.30
Cevdet Erek: Den oerhört dyrbara möjligheten att stanna upp, titta och tänka
(2:09 min)
Cevdet Erek
1 av 5
Cevdet Erek. Foto: Orion Hasanaj/RM photostudio
ÇIN 1
2 av 5
Foto: Orion Hasanaj
ÇIN 2
3 av 5
Foto: Orion Hasanaj
ÇIN 3
4 av 5
Foto: Orion Hasanaj
ÇIN 4
5 av 5
Foto: Orion Hasanaj

Bland all världens konstbiennaler är Venedigs fortfarande ensam om sina nationella paviljonger: utställningar arrangerade av de deltagande länderna. Bland dessa kan man ibland hitta mer eller mindre förtäckt kritik av situationen i hemlandet. Kulturnytt har besökt Turkiets paviljong – inrymd i ett gammalt skeppsvarv.

– En fasad är alltid en förberedelse för något, förklarar konstnären, musikern – och arkiteken – Cevdet Erek när jag beskriver den känsla jag får i hans installation. Av att någonting snart ska hända här, oklart vad.

Fasaden, som han kallar den, är byggd i ljust trä och får mig att associera till en venetiansk bro, komplett med gångramper upp till krönet, som pryds av en rad strama högtalare. Där kan man gå nära och lyssna på rytmer och ramsor av ett slag som normalt skulle inleda en sång, som Erek säger.

En fasad är alltid en förberedelse för något.

Framtill finns en öppen plats, som ett litet torg, med gott om utrymme för att slå sig ner på trapporna, lyssna och fundera. Själva den ritualen är lite av tanken, förklarar Erek.

– Den oerhört dyrbara möjligheten att stanna upp, titta och tänka. På andra sidan har du en trappa, men den är blockerad med ett stängsel och en demonstrativ järnkätting. Som många offentliga rum ser ut idag, konstaterar Cevdet Erek.

Under hela konstruktionen bildas en sorts tunnel, där man kan passera direkt från den ena grannpaviljongen till den andra – från Sydafrika och Peru till Singapore – utan att knappt hinna uppfatta att Ereks stor byggnadsverk finns där.

– Att den möjligheten skulle finnas var det första beslut jag tog här inne, säger han. Och som du ser går många rakt igenom där, så vi har lyckats.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".