Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Chefredaktörens uppdrag har blivit mer splittrat

Publicerat torsdag 18 maj kl 08.57
Turid Borgen: Chefredaktören kan bli viktigare än någonsin
(2:28 min)
Turid Borgen
Turid Borgen har forskat på chefredaktörens roll Foto: Matilda Ljungkvist/Sveriges radio

Turid Borgen har i sin avhandling undersökt hur chefredaktörsrollen inom dags- och kvällspress förändrats över 30 år.

Turid Borgen menar att det nya medielandskapet tvingat norska och svenska redaktörer att kombinera sitt publicistiska ansvar med ett marknadsföringsuppdrag.

– Ska man överleva och ska journalistiken och hela förrättningen överleva och utvecklas, så bör man samarbeta över gränserna mellan marknadsavdelning och redaktion, säger hon.

Den hårdare konkurrensen med digitala plattformar har gjort det svårare att ta betalt för nyheter. Det har gjort att det journalistiska och det kommersiella tvingats gifta sig, säger Turid Borgen. Hon har intervjuat 31 svenska och norska chefredaktörer som varit aktiva inom tio olika mediehus mellan år 1985 och 2015. Från 80-talets chefredaktörer som framför allt var tidningsmakare, till 2000-talets chefredaktörer, som blivit något av ständigt uppkopplade projektledare.

Trots att marknadsföring blivit viktigare så säger de allra flesta redaktörer att deras främsta uppgift är att värna om de journalistiska idealen. Att kritiskt granska makten och var en plattform för offentlig debatt.

– Publiken har blivit väldigt mycket viktigare. Tittare, lyssnare och läsare bestämmer mycket mer själv hur de ska konsumera nyheter, så på många sätt har chefredaktören förlorat makt till dit, säger Turid Borgen.

Digitaliseringen har gjort att det blivit viktigare för chefredaktörerna att hitta sätt skilja ur sig i mediebruset. Därför har de själva börjat skiva mer i den egna tidningen.

I framtiden tror Turid Borgen att redaktörens roll kan bli viktigare än någonsin.

– Jag tror att chefredaktörsrollen på många sätt står vid ett vägskäl. Inte minst för att vi har fått fake news och en fragmenteringen av medielandskapet som gör att behovet för en arena för det offentliga samtalet och där det faktiskt är journalistiskt kontrollerat och redaktörsstyrd produktion av nyheter och redaktionellt innehåll. Det är viktigare än någonsin i dagens samhälle, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".